Oroande tågupphandling öppnar för utpressning

De statliga järnvägsjättarna SJ och Deutsche Bahn har vunnit upphandlingen av Norrtågstrafiken. Det kan bli dyrt för Norrlandslänen. Foto: Norrtåg.

Den gångna veckan blev upphandlingen av Norrtågstrafiken klar – alltså regionaltågen i en stor del av norra Sverige. Det är värt att lyfta ett varningens finger när det gäller resultatet.

Upphandlingen togs hem av Botniatåg – ett nybildat företag som ägs gemensamt  av de två statliga järnvägsbolagen SJ och Deutsche Bahn (DB). DB är just nu mycket aggressivt när det gäller att försöka lägga under sig så mycket som möjligt av kollektivtrafiken i Europa.

Som tidningen Bussbranschen, som enda facktidning, för en tid sen kunde rapportera har DB nu lagt ett miljardbud på den brittiska transportjätten Arriva. Allt tyder på att affären går igenom. Då kommer DB att med statliga medel i ryggen bli en av de största aktörerna i europeisk kollektivtrafik. Och en stor spelare även i Sverige.

När två statliga tågjättar slår sig samman som SJ och DB nu har gjort i Botniatåg står sig andra företag slätt. Prisnivåerna i upphandlingen i Norrland är häpnadsväckande.

Tågkompaniet ville ha 307 miljoner för trafiken under de närmaste sex åren. Veolia drygt 343 miljoner. Botniatåg 38 miljoner!

Det är skillnad det.

Botniatåg räknar med att man kan öka tågresandet i Norrland till oanade nivåer och därmed få ekonomiskt snurr på trafiken. Riktigt hur det ska gå till är svårt att förstå eftersom länstrafikbolagen bestämmer priset på månadskorten. Den största delen av resandet kan man inte påverka prismässigt.

Om Botniatåg lyckas är invånarna i Norrlandslänen att gratulera. Men risken är stor att Botniatåg tillämpar samma utpressningsstrategi som SJ nu gör i Mälardalen.

2002 fick SJ monopol på trafiken på Svealandsbanan, alltså järnvägen från Stockholm och västerut via Strängnäs och Eskilstuna. I gengäld garanterade man 30 avgångar/dag på banan.

Men hoppsan! Det gick inte att köra trafiken med vinst. Därför har nu SJ ställt ett ultimatum: antingen får vi 30 miljoner ytterligare för trafiken varje år. Eller också skär vi bort var tredje tur.

En sådan nerskärning skulle vara en katastrof för kommunerna längs banan och deras invånare. Så med kniven på strupen får nu Länstrafiken Sörmland hosta upp ytterligare 21 miljoner om året till SJ. Västmanlands Lokaltrafik får därtill betala ytterligare tre miljoner om året och Storstockholms Lokaltrafik sex miljoner.

Risken är stor att Norrlandslänen får uppleva samma sak om några år. Då kanske de statliga jättarnas bud inte alls visar sig vara billigare än konkurrenternas. Men då är det så dags.

Lika lite som staten behöver äga ett flygbolag som SAS, lika lite behöver man äga ett järnvägsföretag.

Annonser
Det här inlägget postades i Botniatåg, Norrtåg, SJ, tåg, Uncategorized, Veolia. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Oroande tågupphandling öppnar för utpressning

  1. Tobias skriver:

    Eller så blir det som när SJ för ett decenium sedan lade skambud och vann nästan alla upphandlingar. Blekinge kustbana blev en så stor förlustaffär för SJ att bolaget nästan gick i konkurs. Bara ett snabbt statligt kapítaltillskott på 700 milj kr räddade SJ.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s