Nya medier, ny värld, samma gamla kollektivtrafik

iPad. Inbrytning i en ny tid.Jag tillhör numera den lyckliga skara som äger en iPad – Apples senaste produkt. På en månad har över en miljon sålts – och ändå finns den bara att köpa i USA. Det betyder att iPad säljer mer och snabbare än iPhone. Här i New York var den slutsåld på måndagen.

Efter att ha provat på iPad under några dagar är jag övertygad om att den är den första verkliga öppningen till en ny medievärld. Den första digitala mediebärare som kan utgöra ett verkligt alternativ till de traditionella tryckta medierna.

Flera av de stora mediehusen i världen har redan lanserat appar för iPad, vilket inte ska blandas ihop med mer traditionella tidningshemsidor. Själv använder jag redan BBC:s iPadapp flera gånger om dagen.

Den ger mig de viktigaste nyheterna med ett djup som en dagstidning, men med en helt annan tillgänglighet och i en kombination av text och rörliga bilder som är både överskådligare och mer lättanvänd än en vanlig hemsida.

Den teknik med blädderbara pdf:er som vissa tidningsförlag publicerar under namnet e-tidningar – och som de tar svinaktigt betalt för – är i jämförelse stenåldersmässigt patetiska.

Robin Teigland.iPaden öppnar för en utveckling i medievärlden som kommer att gå i rasande fart – och där många kommer att bli frånsprungna.

Det här har bäring, inte bara på medievärlden utan faktiskt också på kollektivtrafiken.

Den som har följt de tankesmedjor som hållits runt om i Sverige de senaste veckorna har också mött Robin Teigland, biträdande professor på Handelshögskolan i Stockholm. Hon har för storögda kollektivtrafikmänniskor visat på hur världen omkring dem håller på att springa ifrån dem. Själv slogs jag av hur transportsektorn i stort stod tämligen handfallen när askmolnen från Island lamslog flyget i Europa.

När transportbranschen agerade baktungt tog unga människor saken i egna händer.Visst skyndade bussbolagen till hjälp, men för många av de individuella resenärer som var strandsatta ute i Europa var det unga människor och sociala medier som blev räddningen – inte den baktunga transportsektorn.

Robin Teigland visade tex hur unga människor snabbt skapade VolcanoHelp.eu – en sajt som inte bara höll resenärer uppdaterade om läget, utan också förde samman människor som behövde transporthjälp eller tak över huvudet. Alltså sådant som en alert transportsektor borde fixat. Men inte gjorde.

Ett annat exempel på det är hur en kille från Norberg fixade hemresan för ett 50-tal Norbergsbor som satt fast i Barcelona. Via facebook raggade han upp ett antal svenskar som ville hem. Sen ringde han sitt lokala bussbolag, Petterssons Buss i Norberg. Och snart var gänget på väg. De kände inte varann tidigare.

Teigland visade också hur de sociala mediernas betydelse har ökat – vilket inte är detsamma som bloggare som skriver och skriver utan att ha särskilt mycket att säga. Alltför många bloggar är bara försök från människor utan ett sådant att leva ett socialt liv .

Inte bara de sociala mediernas betydelse har förändrats – hela vår omvärld håller på att byta skepnad i ett dramatiskt tempo. Teigland visade en liten film, med några år på nacken men med bäring på vår värld idag – Shift happens.

Den tål att ses och ses om. Och funderas över.

Ty förändringarna sker i rasande takt. Och den som inte hänger med kommer snart att vara illa ute. Det gäller både mediemänniskor och kollektivtrafiken.

I det perspektivet är iPad ännu ett steg i den snabbare förändring som öppnar möjligheter för den som är öppen, hungrig, nyfiken. Och som är ett hot mot den som vill slå sig till ro, vara lagom, sätta medelmåttigheten som norm. Teigland lyfte i sina föreläsningar fram ett citat från Jack Welch.

Welch var vd för jätteföretaget General Electric 1981 – 2001. Han är numera författare och föreläsare. Citatet lyder: ”När förändringstakten utanför en organisation är snabbare än inom denna, då är slutet nära.”

Möjligen kan man till det foga att de som bäst skulle behöva ta till sig denna insikt är de som sannolikt är sist med insikten. Som sätter stagnationen som norm. Och som inte ens begriper det.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s