När makten är hotad. Och härligheten.

Politiker sätter betyg på förslaget till ny kollektivtrafiklag. Politikerna/domarna är från vänster: Karin Svensson Smith (MP), Lena Hallengren (S), Nina Larsson (FP) och Jan-Evert Rådhström (M). Bilden tagen på Stora Transportdagen i Stockholm i april.

I en debattartikel i Svenska Dagbladet lovar nu de tre partierna i den rödgröna alliansen att de ska riva upp den kollektivtrafiklag som regeringsalliansen tänker se till att få klubbad i riksdagen i juni.

De gör det, trots att hela kollektivtrafikbranschen står bakom lagförslaget, även om det finns detaljkritik mot den.

De rödgrönas reaktion är obegriplig – ur resenärssynvinkel och ur kollektivtrafiksynvinkel.

Men ändå fullt begriplig.

Det handlar nämligen om makt. Och när politiker, uppbackade av ett antal tjänstemän som ser sina positioner hotade, ser makten glida dem ur händerna får sakskälen vika. I själva verket också hederligheten.

För att behålla makten och kontrollen (som en del politiker anser sig vara bäst i landet på att utöva) kan man slänga hederligheten överbord.

Jag tar mig friheten att citera mig själv, ur ledaren i tidningen Bussbranschens majnummer:

”Lena Hallengren (S) är ordförande i Riksdagens trafikutskott. På Stora Transportdagen i Stockholm gav hon uttryck för samma oro. Så har också S-märkta politiker på andra håll gjort.

Om oron skulle baseras på en ärlig argumentation skulle den vara värd att tas på allvar. Men så är det inte. Både Hallengren och andra politiker i den rödgröna alliansen talar om regeringsförslaget till ny kollektivtrafiklag som om det vore Lundinutredningens förslag som nu ska trumfas igenom.

Så är det inte.

Regeringens förslag är ett helt annat. I korthet innebär det att samhället behåller kontrollen över kollektivtrafiken. Men andra aktörer får dessutom erbjuda alternativ till den politikerstyrda trafiken.

Det är något helt annat än Lundinutrednignens ultraliberala tankar.

Ändå talar Hallengren och andra i den rödgröna alliansen om den nya kollektivtrafiklagen som om  det är Lundinutredningen som ska genomföras och inte en reform som hela branschen står bakom, även om det finns en och annan detaljkritik.

Såväl Lena Hallengren som andra trafikpolitiker i den rödgröna alliansen vet mycket väl att det förslag regeringen lagt fram inte har många likheter med Lundinutredningens. Ändå försöker man i olika sammanhang framställa lagförslaget som om det vore just utredningsförslaget som regeringen nu vill trumfa igenom.

Det är knappast av okunnighet man agerar så. Hallengren och andra riksdagsledamöter i den rödgröna alliansen är proffs på att läsa regeringsförslag.”

Så långt citatet.

Det gäller ju att slå vakt om makten.

Och härligheten.

Trots att hela branschen – trafikhuvudmän och operatörer – är positiva till lagförslaget. Men politiker är väl bättre än företag och de som arbetar i främsta ledet på att bedöma vad resenärerna, dvs kunderna/marknaden behöver och vill ha.

Annonser
Det här inlägget postades i Kollektivtrafik, trafikpolitik, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till När makten är hotad. Och härligheten.

  1. Tobias skriver:

    När FlybyCoach gick i konkurs så höjde Veolia-FAC snabbt priset. En medarbetar på FAC som var väldigt aktiv på diskussionsforumet Bussnack konstaterade belåtet att det var skönt att FlybyCoach nu gått i konkurs och att PTS inte borde ha varit så kaxiga. Som tur är så är konkurensen inte helt död – Nobina lanserar nu Swebus Flygtransfer till arlanda varje kvart och priset blir 89 kr jämfört med FAC som tar 119kr. För kunderna är det bara att hoppas på ett utdraget priskrig. Och för FAC är ju Nobina-gruppen ett mycket större hot än vad PTS någonsin var. Kanske blir det 20 kr för två personer inkl kaffe? / Tobbe

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s