Giv mig styrka – del 2!

Tre av fyra bussar riskerar att försvinna. Påstår (S)-kvinna på Gotland.

Just nu pågår en kampanj (det är svårt att se det som något annat) i en mängd ortstidningar runt om i landet. Där målar diverse lokal- och regionalpolitiker i oppositionen upp det ena skräckscenariot efter det andra om hur kollektivtrafiken kommer att utarmas med den nya kollektivtrafiklagen.

Lite pikant kanske man kan tycka att det är att en enhällig kollektivtrafikbransch, alltså både operatörer och trafikhuvudmän, tycker att den nya lagen i allt väsentligt är bra och kommer att leda till ett ökat kollektivresande.

Det låtsas inte alla dessa oppositionspolitker om, varken Lisa Karlström (S) på Gotland eller Lena Hallengren (S) i riksdagen. Inte heller Karin Svensson Smith (MP), riksdagsledamoten som har byggt upp ett rejält anseende i kollektivtrafikbranschen. Men som nu i racerfart devalverar detta.

Lisa Karlström, undrar du kanske. Vem är det?

Tja, så mycket mer vet jag inte än att hon idag har skrivit ett inlägg i Gotlands tidningar. Antingen ljuger hon där rätt upp och ner, eller också har hon inte brytt sig om att ta reda på vad den nya lagen innebär.

Så här skriver Lisa Karlström om lagen: ”I den lagen vill man avskaffa länstrafikbolagen och att trafiken i framtiden ska drivas i privat regi. ”

Dessutom påstår Karlström att med den nya lagen ”kommer vi att få en kollektivtrafik som minskas med 75 procent av den trafik vi har idag.”

Verkligheten är lite annorlunda. Samhället ska fortfarande se till att det finns en tillfredsställande trafikförsörjning, även med kollektivtrafik. Länsbolagen ska visserligen försvinna, saknade av få resenärer. Istället ska det komma regionala kollektivtrafikmyndigheter med en mer strategisk roll.

Det är just mer strategi som behövs. Ett bredare samhällsperspektiv. Och mer kreativitet och lyhördhet gentemot resenärerna än länstrafikbolagen förmår att klara av.

Det finns ju trots allt en anledning till att branschen anser att dagens system har nått vägs ände. Och till att kollektivtrafiken tappar marknadsandelar i stället för att öka dem.

Men de rödgröna vill backa in i framtiden med full fart.

Men det handlar väl mest om makten. Fast det är sorgligt att okunnigheten och osanningen samtidigt ska sättas i högsätet.

Annonser
Det här inlägget postades i Avreglering, busstrafik, Kollektivtrafik, trafikpolitik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s