Bussen räddade bröllopet

Kunglig stomlinjebuss.

Nja, det kanske är att ta i lite grann att påstå att kronprinsessbröllopet räddades av bussen. Men det underlättades definitivt av bussen. Rejält, dessutom.

Från regeringens middag för bröllopsgästerna på Skeppsholmen åkte alla sedan med chartrade blå SL-bussar från Busslink till galaföreställningen i Konserthuset.  Den logistiken hade man inte klarat på annat sätt – åtminstone inte på en rimlig tid.

Tänk er själva – hundratals, ja kanske tusen limousiner som ska transportera människor på kort tid i Stockholms innerstad. Det hade blivit kaos och tagit flera timmar.

Dessutom var det rätt festligt att i TV se Hollands drottning Beatrix i full galautstyrsel  stiga ur en av SL:s stomlinjebussar, ungefär där alla vi andra stiger av när vi tar  ettan till Hötorget.

På samma sätt fixade hovet transporterna till Storkyrkan. Dit fick visserligen de verkliga höjdarna i Europas kungahus liksom en del statsministrar och och en och annan president åka bil. Men resten av de 1200 bröllopsgästerna kom med abonnerade SL-bussar. Röda den här gången.

De bilburna av dessa gäster fick byta från bil till buss vid Slussen.

I praktiken fungerade alltså Slussen som något av infartsparkering för kungliga bröllopsgäster, även om bilarna inte fick stanna kvar där sedan de lämnat sina passagerare.

I praktiken visar det kungliga bröllopet på de starkaste argumenten för kollektivtrafiken. Och för bussen i kollektivtrafiken. På den samhällsekonomiska nyttan av kollektivtrafiken. Och på miljönyttan.

Brudparet hade ju lagt vikt vid miljöaspekterna kring bröllopet. Ekologiskt odlade matvaror, inga fyrverkerier, busstransporter i stället för bilar.

Bättre PR kan bussbranschen och Busslink knappast få. Det som är gott nog åt kungar, drottningar och presidenter är inte så dumt för oss andra heller.

Nu är det naturligtvis så att man inte i reklamsammanhang kan utnyttja uppdrag för hovet hur som helst. Vi lär därför knappast få se stora annonskampanjer med kungligheter som åker SL-buss.

Men för alla i branschen kan det ju ändå fungera som en rejäl kick för självkänslan. Även om man är republikan.

Annonser
Det här inlägget postades i bussar. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bussen räddade bröllopet

  1. Lasse Jansson skriver:

    Busslink, SL och de där tröga kollektivmänniskorna insåg nog inte reklamvärdet. Men Volvo som lånat ut ett gäng specialdesignade bilar har dels fått textreklam, dels annonserat och nu säljs de begagnade bilarna för priser som är högre än vad du får ge för en ny Volvo!!!
    Busslink skulle kunna sälja Beatrixbussen för många miljoner till en rojalistisk Holländare. Varför inte till Spyker som äger Saab:-)

  2. Tobias skriver:

    Busslink är som vanligt smarta. Det är inte otänkbart att de vann upphandlingen genom att köra helt gratis. Därtill med nylevererade Scania Omnilink som sedan sattes i ordinarie trafik i måndags. / Tobbe

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s