Vänsterpartiet och kollektivtrafiken

Jens Holm (V): Nolltaxa för barn under 18 leder till ett minskat bilåkande.

I veckan gick Vänsterpartiet ut med ett förslag att kollektivtrafiken ska vara gratis för alla barn under 18 år. I ett uttalande säger riksdagskandidaten Jens Holm (V):

”För det första leder det till ett minskat bilåkande vilket är bra för klimatet.För det andra är det en välfärdsfråga för barn i fattiga familjer som många gånger inte har råd med bussbiljetten.Och för det tredje underlättar det föräldrarnas livspussel om de inte skjutsar barnen hela tiden med bil”.

Uttalandet präglas av lätt förvirring. Vilka barn under 18 år är det t ex som idag kör bil, men som med nolltaxa skulle välja kollektivtrafiken?

Sådana vimsigheter kan man kanske le åt. Men vad Jens Holm, och Vänsterpartiet, bortser från är att verkligheten inte ser ut som de tror. Visserligen skulle nolltaxa för ungdomar rent fördelningspolitiskt kunna utgöra ett positivt bidrag för familjer med pressad ekonomi. Men bidraget skulle vara litet och inte alls stå i relation till kostnaderna för en nolltaxa för ungdomar.

Klimat- och miljöeffekterna av en nolltaxa är – förlåt uttrycket – bara nys. För att vinna sådana fördelar krävs det att mer av resandet styrs över från privatbil till kollektivtrafik. Då är nolltaxan ett klent instrument. I synnerhet när det gäller ungdomar under 18 år.

Ingenstans finns det några exempel på att nolltaxa har lett till en nämnvärd överströmning av bilister till kollektivtrafiken. Det är ju avsevärt dyrare att köra bil än att åka kollektivt, i synnerhet om man räknar de faktiska bilkostnaderna och inte bara bensinkostnaden. Det finns alltså annat som är oerhört mycket viktigare än biljettpriset för att få bilister att ta kollektivtrafiken.

Det gäller också föräldrar som skjutsar sina barn med bil.  Det är knappast priset på bussbiljetten som avgör.

Erfarenheter med nolltaxa kan i själva verket vara rent kontraproduktiva när det gäller att skapa en konkurrenskraftig och attraktiv kollektivtrafik. När Örebro för några år sedan införde nolltaxa kvällstid på initiativ av miljöpartiet höll det på att ta en ände med förskräckelse. Bussarna blev värmestugor för ungdomar. Det dröjde inte länge innan man fick lämna nolltaxan för att slippa ha nerpissade, nerspydda och vandaliserade stadsbussar som skrämde bort vanligt folk från kollektivtrafiken.

I praktiken sällar sig vänsterpartiet till samma kollektivtrafikskadliga sällskap som fuskåkarorganisationen planka.nu.

Istället för att utveckla kollektivtrafiken väljer man att underminera den.

Annonser
Det här inlägget postades i Nolltaxa. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vänsterpartiet och kollektivtrafiken

  1. Staffan Sävenfjord skriver:

    Visst är det ett ogenomtänkt förslag. Här i Västra Götaland har vi ett fritidskort som ger ungdomar möjlighet att åka buss eller tåg utanför skoltid till ett förmånligt pris. De av mina bekanta som har barn i den åldern har alla försett dem med sådant fritidskort. Men inte tusan slipper de köra dem till och från träning och annat sådant bara för det. Det som möjligen skulle kunna få barnen att åka kollektivt i sådana här fall är bättre kollektivtrafik. Och det skapar man inte genom att införa nolltaxa.

    Lika dumt som Folkpartiets förslag i Borås för fyra år sedan att sista bussen för dagen hem skulle vara gratis för ungdomar. Helt obekymrade då om att ungdomar som varit på disco som slutar klockan 23.00 då skulle gå i stan och drälla ett par timmar för att slippa betala på bussen. Samt att det skulle bli så mycket folk på denna att den antagligen skulle behöva förstärkas medan kvällens och nattens övriga bussar skulle gå närmast tomma.

    Politiker har tydligen svårt att tänka när det gäller att locka väljare. Hoppas att väljarna är klokare än de.

  2. Mattias skriver:

    Jag har tidigare försökt diskutera nolltaxeförslaget med dem och förklarat hur resurserna kan användas bättre om man verkligen vill satsa dessa ytterligare miljarder på kollektivtrafik. Antingen vill eller kan de inte fatta argumenten, men troligaste förklaringen till förslaget är helt enkelt att det är valfläsk. Nolltaxan ska antagligen tilltala väljare, som tycker det låter bra och luras att tro att det är en realistisk åtgärd.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s