Att ta fight mot framtiden. Eller omfamna den.

Amazons Kindle finns också för iPadägare.

Häromdagen meddelade Amazon.com två nyheter som visar att medievärlden står inför stora förändringar de närmaste åren.

Den ena nyheten var att Amazons elektroniska läsplatta Kindle sedan två år tillbaka är den mest säljande produkten på Amazon.com.

Försäljningen har dessutom skjutit fart sedan Amazon sänkt priset på Kindle (för att möta konkurrensen från Apples iMac), samtidigt som man förbättrade produkten genom ökad ljusstyrka och kontrast.

Den har dock en bra bit kvar till iPads kvalitet och mångsidighet – iPad är ju långt mer än en läsplatta. För mig personligen har den inneburit en förändring i min mediekonsumtion, så att jag läser färre tryckta medier och mer elektroniska.

Den andra nyheten från Amazon.com visar på att jag inte är ensam om att ändra mitt läsmönster.

Samtidigt som Kindleförsäljningen hos Amazon.com har tredubblats sedan prissänkningen från 259 till 189 dollar har nämligen försäljningen av e-böcker hos Amazon.com för första gången gått om försäljningen av inbundna böcker, hardcovers. Under de tre senaste månaderna har Amazon.com sålt 143 e-böcker per 100 inbundna böcker.

Jeff Bezos, koncernchef för Amazon.com kommenterade själv det hela med att utvecklingen är häpnadsväckande, inte minst mot bakgrund av att man har sålt Kindle i 33 månader och inbundna böcker i 15 år.

För den som  tror att Amazon.com bara är en internetbutik bland många andra kan det vara värt att veta att företagets försäljning bara under andra kvartalet i år uppgick till 44 miljarder kronor! Amazon är alltså ingen småhandlare i mediesvängen.

Tro nu inte att e-böcker är samma töntiga produkt som en del tidningsförlag ägnar sig åt när de ger ut s k e-tidningar. Där handlar det bara om blädderbara pdf:er. För att öka illusionen av tidning lägger man till lite pappersprassel och vips – så har man en e-tidning. Inte.

Med iPad ökar digitaliseringen av tidigare tryckta medier radikalt. Magasin och tidningar som National Geopgraphic, New York Times, Financial Times och allt fler andra utvecklar i sina iPadapplikationer produkter där olika medier förs samman till en helt ny typ av publikation. Steget till tidningarnas traditionella hemsidor är betydande.

Apples iPad har för övrigt nu sålt nästan 4 miljoner exemplar sedan lanseringen i USA i början av april – och då finns den ännu bara att köpa i ett mycket begränsat antal länder. Själv hade jag tur. Jag gick in i en Apple Store på Manhattan i början av maj. Tydligen i precis rätt ögonblick. Några dagar senare var väntetiden för en ny  iPad i USA flera veckor…

Det visar vilket sug det är efter den nya mediebäraren.

För kollektivtrafiken öppnar iPad helt nya möjligheter till information och kommunikation med kunderna. Det ska bli intressant att se om branschen är lika trög på att ta till sig utvecklingen som man var när iPhone släpptes på den svenska marknaden.

En bransch som uppenbarligen vill ta en fight mot framtiden är förlagsbranschen. Än så länge bara i USA, men vänta bara…

I USA har nu en rad kända författare, bland dem också Nobelpristagare, tagit saken i egna händer och säljer sina e-böcker på Amazon. Philp Roth, Martin Amis, Orhan Pamuk Salman Rushdie, VS Naipaul och John Updike är bara några i den litterära eliten som har tagit steget.

Storförlagen rasar. Det hela liknar den situation som uppstod när dinosaurieliknande skivbolag gjorde allt för att  bromssa internetförsäljningen av musik (den legala, alltså). Det gick som det gick.

Den som arbetar i tidningsbranschen och inte snabbt anpassar sig till de nya förhållandena kommer att gå samma väg. Elefantkyrkogårdarna växer och dinosaurierna (även de små) är borta sedan miljoner år…

Läs för övrigt gärna vad jag skrev om iPad den 11 maj.

Ett annat tecken på medievärldens förändring är att detta skrivs i en del av världen där det inte går att få tag i internationella tidningar, nämligen på Bonaire i Nederländska Antillerna och med Karibiska sjön gnistrande blå utanför mitt vardagsrumsfönster.

Annonser
Det här inlägget postades i Böcker, e-böcker, iPad. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s