Sanning eller sur uppstötning om SJ?

En vanlig syn i vintras: Passagerare som väntar. Men inget tåg.

Den 22 juli hade Dagens Nyheter en stort uppslagen artikel om SJ, där SJ-chefen Jan Forsberg förklarade att man nu hade nått botten.

Nu ska det bli bättre. SJ:s usla resegaranti, som är ett hån mot kunderna, ska förbättras. Punktligheten ska upp (har vi hört det förr?) till 93 – 95 procent inom något år.

– SJ fungerar bra. Men vi har en akilleshäl, trafikstörningarna, säger Forsberg i DN.

Det är ett uttalande som bara en flygbolagschef skulle kunna överträffa genom att säga att ”Bolaget fungerar bra. Vi har bara ett problem. Flygplan som störtar”.

I en liten enkät bland allmänheten sågas SJ. Den uppmärksamme läsaren hajar dock till när Magnus Nordin, 39, Hudiksvall uttalar sig:

– SJ chansar på en varm vinter. Men om vi får ytterligare en kall vinter blir det katastrof för SJ igen.

Samme Magnus Nordin är chef för Bussakuten som – än så länge – svarar för ersättningstrafiken med buss när SJ klappar ihop. Från den 1 oktober kastar SJ ut Veoliaägda Bussakuten efter ett mångårigt samarbete och satsar på Björks Buss när det gäller ersättningstrafiken.

I det perspektivet skulle man kunna tolka Nordins uttalande om sin största kund som en sur uppstötning.

Men Nordin levererar nog en sanning. Dessvärre.

Apropå SJ: I dagens DN varnar en insändare för att SJ:s X2000-tåg kan ha stora säkerhetsbrister.

Oftast rycker jag på axlarna när det gäller insändare. Men denna bör tas på allvar, även av SJ och Transportstyrelsen.

Skribenten är nämligen Hans Båging. Numera pensionär, men tidigare bl a säkerhetschef på tunnelbanan i Stockholm och med decenniers erfarenhet av spårtrafik.

Annonser
Det här inlägget postades i Bussakuten, SJ, tåg, Veolia. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Sanning eller sur uppstötning om SJ?

  1. Tobias skriver:

    Kasst på gränsen till ohederligt av DN att beteckna Magnus Nordin som en sorts ”mannen på gatan” när samme Nordin är en av de huvudansvariga för att SJs ersättningstrafik har fungerat så pass dåligt som den gjort. När det funnits gott om åkerier som kunnat tillhandahållit ersättningsbussar så har Nordin envisats med att gynna FAC Charter och några andra åkerier. Att då gå ut i landets största morgontidning under en sorts svensson-flagg är synnerligen oseriöst.

  2. Marcus "Åkare" skriver:

    Nu när vi sett Björks avtalsförslag till UE får man nog säga att det är nog inte bara Sj som chansar på en varm vinter utan även Björks Buss AB.

    //Maccan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s