Stockholmsspårvagn och tyska fritidskläder

Tysk reklamsatsning utanför NK i Stockholm.

Mer än en gång har jag förvånats över hur ointresserade en del trafikhuvudmän är av marknadsföring. Eller okunniga. Elelr ovilliga. Det är bara att välja.

Gång på gång missar man sådant som i varje normal, kommersiell verksamhet skulle ha utnyttjats maximalt.

Ta bara de smarta korten där trafikhuvudman efter trafikhuvudman tycker att det sexigaste som finns att visa på kortet är den egna loggan. Det är ju knappast några andra än tjänstemännen hos huvudmännen som kan gå i spinn över en logga.

Varumärkesbyggande? Nä, då är det nog dags att gå första lektionen i kursen Marknadsföring för Dummies.

Varför utnyttjar man inte korten som tex samlarobjekt? Man kan ha numrerade bilder med traktens kollektivtrafikhistoria – gamla bussar, spårvagnar osv. Eller bygdens historia. Eller…

Det är bara fantasin som sätter stopp. Den verkar å andra sidan vara en bristvara hos dem som ansvarar för kollektivtrafiken.

Ett av de få, lama försök som gjorts var i samband med det kungliga bröllopet i Stockholm tidigare i sommar. Då kunde SL-resenärer köpa smarta kort med de unga tus bild på. 50 spänn kostade korten. Annars är ju SL-korten gratis.

Det var i alla fall rätt tänkt. Men nu är vi tillbaka i logotypdyrkan.

Snart är det dags för invigning av NK-expressen, den nybyggda spårvägsstumpen i Stockholms innerstad.

I veckor har spårvagnarna nu rullat mellan NK och Djurgården i samband med att förarna utbildas. Eftersom det var så bråttom att få igång expressen har SL inte hunnit köpa in spårvagnar till trafiken. Istället har man fått låna vagnar.

Så nu rullar några gula Norrköpingsspårvagnar på huvudstadens gator. Det må väl vara hänt. Men ingen dekor på vagnarna talar om vad som är på gång.

Det är märkligt. Här förfogar SL över fantastiska rullande reklamplatser, men istället väljer man att vara anonym. Mer än anonym, förresten. Man låtsas som om man är i Norrköping.

Direkt dumt är det med den spårvagn man har lånat in från Frankfurt och som är helstrajpad med reklam.

Inte för SL, inte för den nya spårvägen, inte ens på svenska. Utan på tyska och för en tysk butikskedja som säljer friluftskläder.

Det är till att ta var på marknadsföringsmöjligheterna. Eller kanske man får betalt för att locka Stockholmare att köpa sina vandringskängor från Tysklland.

Destinationsskyltarna är också på tyska. Även informationen om att vagnen inte går i linjetrafik utan används för övningskörning.

Med tanke på hur många som lär sig tyska i svenska skolor lär få förstå skyltningen. Fast en eller annan turist slipper i alla fall undra varför han inte får kliva på när spårvagnen stannar vid en hållplats.

För övrigt ansluter vi oss till SL:s tyska reklamsatsning. Här är företaget som SL marknadsför på NK-Expressen: www.globetrotter.de

Annonser
Det här inlägget postades i Marknadsföring, SL, spårväg, Spårvägar. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Stockholmsspårvagn och tyska fritidskläder

  1. Tomas Lindh skriver:

    Det här med ett överdrivet fokuserande på loggan kanske är ett problem i tiden. idag tar loggan alltmer plats även inom TV-världen. hur roligt är det med den nyinköpta högupplästa TV:n med den bästa bilden, när personerna i bild står och pratar i en logga….., ett allt vanligare problem i takt med att loggan får bre ut sig på bekostnad på budskapet. I brist på kvalité, så var annars ett vanligt sätt i de gamla öststaterna, att visa sina förträfflighet med stora banderoller. Jag älskar SL, jag älskar SVT, TV1000 eller som det var för drygt 20 år sedan Ich liebe DDR…Kanske det finns vissa likheter, eller är det bara jag som är gammal modig??

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s