Hur lågt kan SJ sjunka?

SJ-trafik en solig, mild, januaridag.

Det här skrivs på X2000 från Stockholm till Linköping. Som vanligt stenåldersmässigt långsam uppkoppling. Ändå tar SJ betalt för internet. Ett betydligt bättre alternativ är att ha ett teleabonnemang med trådlöst internet. Det fungerar mycket bättre.

Vädret är vackert. Klar himmel. Ingen snö. Ingen sträng kyla.

Ändå är massor av tåg inställda. Mellan 14.59 och 15.52, då jag var på Centralen i Stockholm, var 6 av 15 avgående SJ-tåg inställda. Ingen förklaring i högtalarna. Ingen förklaring på skärmarna.

Information till resenärerna är inget som SJ prioriterar.

Själv kom jag iväg till mitt möte i Linköping av en ren slump.

Jag hade bokat mina biljetter  via SJ:s hemsida redan tidigt i höstas.Fått bekräftelse via såväl mail som SMS, så mina kontaktuppgifter finns hos SJ. Men till skillnad från exempelvis SAS använder inte SJ de möjligheter detta gerr.

13.45 ville jag för säkerhets skull kolla att allt var OK. och gick in på SJ:s hemsida där det finns en lista över inställda tåg på olika sträckor. De var många, de inställda tågen. Men mitt tåg fanns inte på listan. Puh!

En kvart senare gick jag på nytt in på SJ:s hemsida för att kolla om det var några förseningar i trafiken. Där angavs att tåget var inställt.

Ny koll på sidan med listan över inställda tåg.  Där fanns inte tåget med.

Information till kunderna är inget som SJ lägger ner sin själ i.

Telefonsamtal till SJ:s bokning. Förväntd väntetid 20 minuter… Så länge kunde jag inte vänta på ett ovisst besked. Nu gällde det att agera så att jag skulle hinna fram i tid. In på SJ:s hemsida igen. Köpte ny biljett till X2000 för det facila priset av 880:- i 1:a klass . Snart blir taxi ett alternativ.

Klackarna i taket! Än så länge är vi i tid.

Frågan är bara när SJ kliver in i 2000-talet med sin information. Och sin trafik. Och sin telefonbokning. Och möjligheten att boka sittplats på X2000 utan att man  med hjälp av en pdf måste testa plats efter plats tills man råkar hitta  någon ledig…

För SJ öppnar sig en ny affärsidé: äventyrsresor. Köp en biljett och var med på det spännande äventyret! Kolla när ni kommer fram! Om ni kommer fram! Se fram mot en spännande väntan på ersättningsbussaar vid en station med stängd vänthall. Kolla hur länge ni orkar vänta i kylan. Och hur länge maten i bistrovagnen räcker…

Slå vad om hur lågt SJ kan sjunka!

Kloka resenärer tar bussen. Eller möjligen flyget.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Hur lågt kan SJ sjunka?

  1. Alexander skriver:

    Varför köpte du en ny biljett när du istället kunde gå in på SJ’s resebutik på Stockholm C och få en ombokning utan kostnad?

  2. Bengt Österdahl skriver:
    • maasing skriver:

      Det gäller att ha tid också. Och att veta att det finns platser kvar när jag hinner till resebutiken.

  3. Bengt Larsson skriver:

    På flyget är det också vanligt med inställda avgångar. Flygplatserna är ibland fulla med folk som väntar på besked.

  4. Vi på landet skriver:

    men om man hamnar i ”sj:s väntans tider” är det bra att det finns bäcksvarta humorserier att avnjuta! Vi på landet t ex (tips)

  5. Tobias skriver:

    Varför tog du inte bussen från Stockholm till Linköping? Så hade du ju kunnat koncentrara dig på mötet istället för att oroa dig för om du skulle komma fram eller ej?

Kommentera

