Kristallklart

Spårvväg City i Stockholm. 300 miljoner och spräckt driftbudget gav inte en enda ny resenär. De som åkte buss tidigare åker spårvagn nu. Men några nya resenärer har inte kommit till.

 

Socialdemokraternas tyngsta namn i Stockholms läns landsting, oppositionsrådet Ilja Batljan, utsätter i en debattartikel i Dagens Industri SL (Storstockholms Lokaltrafik) för en rejäl sugning. Det är verkligen inte särskilt ofta jag har ställt mig bakom S-politiken, sådan den bedrivs i Storstockholm. Då har det mest varit gnäll.

Men Ilja Batljans artikel är i många avseenden kristallklar.

Han pekar på hur SL:s produktivitet har sjunkit dramatiskt – alltså hur mycket kollektivtrafik invånarna i Stockholms län får för sina pengar. Och det är mindre och mindre.

– Skattebetalarna får ut allt mindre för pengarna till kollektivtrafiken, konstaterar Batljan, samtidigt som han presenterar chocksiffror:  SL:s produktivitet har rasat med 7,6 procent under 2010.

– Stigande kostnader har inte gett motsvarande ökning i form av fler betalande resenärer. Pengar satsas helt enkelt inte där de gör mest nytta. Ingen styrelse i det privata näringslivet hade överlevt en så bisarr affärsstrategi, skriver Batljan.

 

300 miljoner gav ingen ny resenär
Ett exempel som han lyfter fram är Spårväg City – eller som jag föredrar att kalla den – NK-expressen.

– Det är en investering på nästan 300 miljoner kronor som utöver investeringskostnaden dessutom ger en högre driftskostnad än beräknat. Men satsningen har inte gett en enda ny kollektivresenär. De som tidigare tog bussen tar nu spårvagnen. Vilket annat företag har råd att göra en så dålig investering, frågar Batljan.

Det kan man verkligen fråga sig.

Batljans debattartikel berör flera viktiga punkter.

En sådan är frågan om det vettiga i satsningen på Spårväg City – och i vidare bemärkelse spårvägssatsningar i allmänhet. Är de det mest kostnadseffektiva alternativet för att utveckla kollektivtrafiken?

Från spårvägsfundamentalisterna hörs genast invändningar. ”Det är klart att just den här satsningen inte har gett fler resenärer. Men Spårväg City ska ju byggas ut både till Värtan och Lidingö, liksom till Kungsholmen. Då…”

Visst. Då kommer den att locka nya resenärer.Det blir resenärer som idag inte finns i kollektivtrafiken – och av en enda anledning. De stora bostadsområden som spårvägen i sin tänkta framtid ska betjäna existerar inte i sinnevärlden.

Ingen vet idag heller om det går att bygga ut spårvägen som entusiasterna vill. En dragning västerut är osäker och kan föra med sig skyhöga kostnader.

Och vad är det som säger att man inte skulle kunna åstadkomma minst samma kollektivresande med en dramatiskt billigare satsning på busstrafik?

Naturligtvis inte trafik à la dagens misshandlade blåbussar. Utan med en prioritering av bussarnas snabbhet, komfort och framkomlighet, så att bussen får samma ställning i gaturummet som en spårvagn.

Det är ju knappast materialet i fordonens hjul som avgör kollektivtrafikens attraktivitet…

Det är istället politisk vilja och politiska beslut.

Med största sannolikhet skulle man med en modern busstrafik få minst samma kollektivresande som med en spårväg, fast till avsevärt lägre kostnad. Det skulle ge pengar över till andra utbyggnader av kollektivtrafiken, eftersom denna då slapp att ha en gökunge i sitt bo som äter upp pengarna.

 
Spårvägsromantiker
Men spårvägsromantikerna är många. Borås Tidning rapporterar om att Borås nu ska utreda möjligheten till spårväg för att ersätta en av stadens busslinjer.

Från miljöpartiet hävdas bland annat att det inte går att öka busslinjens turtäthet ytterligare. Därför vill man satsa pengar på att få över folk från buss till spårväg.

Idag går den aktuella linjen i 7,5-minuterstrafik på vardagarna.

Trams.

Självklart går det att nå en betydligt högre turtäthet och kapacitet. I Istanbul klarar bussarna att köra i 30-sekunderstrafik i BRT-systemet. Men det beror på att man politiskt har prioriterat bussen, gett den ett eget utrymme i trafiksystemet, hög framkomlighet, attraktiva hållplatser osv.

Alternativet för MP i Borås är trådbussar!

Visst. Eldrift kommer, och snabbare än vad många tror. Men trådbussen tillhör gårdagen. Eller snarare en tid innan gårdagen.

 

SL inte ensamt
En andra viktig fråga som Batljans artikel väcker är hur ett företag som SL kan acceptera ett produktivitetsras utan att de ansvariga ens tycks ta upp frågan till debatt.

Dessvärre är nog inte SL ensamt i trafikhuvudmannasfären när det gäller problemet med sänkt produktivitet.

Batljans artikel är i praktiken ett mycket starkt stöd för den nya kollektivtrafklagens anda att låta marknadsorienterade, dvs kundorienterade, trafikföretag få ett helt annat inflytande över svensk kollektivtrafik.

Det är något som en del trafikhuvudmän med skandalomsusade Upplands Lokaltrafik gör allt för att stoppa, eller åtminstone skjuta på till en avlägsen framtid.

Och Spårväg Citys främste tillskyndade, Christer G Wennerholm (M) tiger.Trots att han är styrelseordförande i SL. Och i trafikhuvudmännens organisation Svensk Kollektivtrafik.

Partitillhörighet och ideologi är uppenbarligen mindre viktigt än den egna makten. I synnerhet när man får leva ut sina Märklindrömmar med hjälp av andras pengar.

Annonser
Det här inlägget postades i Kollektivtrafik, spårväg, Spårvägar, Stockholm, Svensk Kollektivtrafik, trafikpolitik. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kristallklart

  1. Bengt Stenström skriver:

    De politiker som förordar spåbunden trafik borde dels ta till sig det som skrivs i Maasings kolumner, dels läsa detta – se på kostnadsskillnaderna:

    http://www.busstidningen.se/2011/02/22/gamla-banvallar-ska-bli-superbusslinjer-i-skane/

  2. bsten skriver:

    De politiker som förordar spårtrafik borde dels läsa Maasings kloka ord, dels läsa detta – se kostnadsskillnaderna!!

    http://www.busstidningen.se/2011/02/22/gamla-banvallar-ska-bli-superbusslinjer-i-skane/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s