Busstrafik som skrämmer bort resenärerna

Flygbussarna och Västtrafik välkomnar resebranschen till Göteborg. Trygg och säker resa med ståplats på motorvägen. Lägg märke till den lilla dekalen som uppmanar till användning av säkerhetsbälte…

 

De som inte kom med. De här passagerarna har snopet fått se "deras" flygbuss lämna Landvetter. En del fick vänta över ytterligare en buss. Flygbusskaoset har blivit en tradition vid TUR-mässan.

Fem dörrar, 18,75 meter lång och med massor av ståplatser – första exemplet på framtidens europeiska stadsbuss?

Den gångna veckan har jag två gånger upplevt hur man effektivt kan skrämma bort kunder från busstrafiken. I Sverige och utomlands.

I det ena fallet är det Flygbussarna och Västtrafik som erbjudit sina kunder en direkt skrämmande upplevelse, kombinerad med usel service. I det andra fallet är det MAN och den internationella kollektivtrafikunionen UITP som satsar på att vinna resenärer till bussen genom att göra resan obekvämare.

Det låter bisarrt. Och är bisarrt. Men icke desto mindre sant att företag och organisationer som säger sig vilja öka kollektivresandet går motsatt väg.

Först Flygbussarna och Västtrafik.

Veoliaägda Flygbussarna har än så länge genom Västtrafik monopol på flygbusstrafiken mellan Göteborg och Landvetter.

De vet att det varje år hålls en stor (om än raskt krympande) resmässa i Göteborg, TUR. De har lång erfarenhet av vad det innebär för resandet mellan Göteborg och Landvetter.

Det har jag också. Den som väljer Flygbussarna väljer kaos och otrygg resa. År efter år.

Flygbussarna och Västtrafik har misslyckats att lära sig att det dagen innan mässan öppnar är ett jättetryck på busstrafiken från Landvetter mot Göteborg. Då kommer utställare och seminariedeltagare från in- och utland. Flygbussarna tar emot resebranschen med iskall hand.

Man ökar inte kapaciteten. Har ingen beredskap för att sätta in förstärkning. Låter kaos råda på Landvetter. Och struntar i grundläggande säkerhet.

Själv fick jag, trots förköpt biljett, vänta i nästan en halvtimme för att komma med en buss. Andra som kom med samma flyg som jag fick vänta ytterligare tjugo minuter.

Två unga damer, som tydligen varit med förr, tog sig ombord på den buss jag och många andra först köade till. Deras knep var att säga till föraren att ”vi ska jobba, så vi måste helt enkelt komma med”. Då släppte föraren på dem före de kunder som stod först i kön.

Naturligtvis sprack tidtabellen eftersom bussarna kördes fram till hållplatsen alltför sent för att kunna avgå i tid.

– Så här är det jämt, berättade en vänlig men uppgiven flygbussförare för mig.

– Vi har varje år talat om för ledningen hur det är under TUR. Men man struntar i att lyssna på oss. Och förstärkningsbussar finns det inga.

Sen bar det av ut på motorvägen, med mittgången fylld av passagerare och ett och annat bagage. Vi uppmanades visserligen av föraren att ta på oss säkerhetsbältena, men de som stod i gången fick bar ett alternativ: att fara ut som projektiler genom framrutan vid en olycka. Och möjligen knäcka nacken på en och annan sittande medpassagerare under flygturen.

Och så fortsatte det under dagen, kunde andra TUR-besökare intyga för mig.

Veolias säkerhetspolicy visade sig inte vara värd papperet det är skrivet på: ”Säkerheten är högsta prioritet inom Veolia Transports alla verksamheter”, står det där. ”Antalet bussar som förses med bälten ökar hela tiden. Därmed ökar också säkerheten – under förutsättning att resenärerna använder bältena”.

Man behagar tydligen skämta från Veolias sida.

Resenärer som på fredagseftermiddagen skulle åka från Göteborg mot Landvetter kunde berätta om liknande upplevelser. Samt om fullständigt kaos vid Korsvägen, hållplatsen utanför mässan.

Veolia i Göteborg dras med fler problem än nitiska trafikpoliser. Resenärer, t ex.

 
Med ståplats in i framtiden
Tidigare i veckan visade MAN och den internationella kollektivtrafikunionen UITP upp det första exemplaret av satsningen EBSF. Det står för European Bus System of the Future och syftar till att utveckla framtidens europeiska stadsbuss. Alla de stora busstillverkarna medverkar.

I Budapest visade man i tisdags det första resultatet av projektet – en högst konventionell ledbuss från MAN som hade förlängts till högsta tillåtna längd inom EU: 18,75 meter. För att korta hållplatsuppehållen hade bussen fem breda dörrar på högersidan och av- och påstigning genom samtliga (men det har man sedan tidigare i Budapest).

Det är ju bra, och ur Stockholmsperspektiv revolutionerande. I vår egen huvudstad ska alla påstigande klämma sig in genom en fil i framdörrarna, eftersom det inte finns kortläsare någon annan stans.

Moderna infosystem och en behagligare belysning interiört är naturligtvis också bra.

Men framtidens bussystem? Knappast.

Framkomligheten för bussarna talades det inte mycket om vid premiären.

Det som betonades mest vid presentationen av bussen var i stället dess stora passagerarkapacitet. 39 sittplatser och 118 ståplatser. På en linje med 46 hållplatser.

Som det mest innovativa lyfte UITP:s projektledare fram att det i bussens främre del fanns fem fällbara klaffstolar längs väggen. Men när resenärerna är många kan föraren genom en enkelt knapptryckning låsa stolarna så att de inte går att fälla ner. Så får man plats med fler stående.

Det är onekligen ett innovativt sätt att möta ständigt minskande marknadsandelar för kollektivtrafiken och ökande för bilismen.

Jag ser fram mot att varuhuset NK genomsyras av samma kundtänkande: ”Oj, nu har vi många kunder, så nu ska vi göra det extra obekvämt för dem. Vi stänger av alla rulltrappor. Lite får man ju stå ut med om man propsar på att vara kund hos oss.”

Annonser
Det här inlägget postades i Flygbussar, Flygbussarna, TUR, Västtrafik, Veolia. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Busstrafik som skrämmer bort resenärerna

  1. Ulo – lysande bra skrivet om en märkligt (undermålig) bransch – kollektivtrafiken. Att den skulle kunna åstadkomma någonting som på ett överdådigt sätt skulle kunna charma till sig nya resenärer är lika troligt som att jag skulle slå Christian Olsson i kampen om SM-titeln tresteg…

  2. Kenneth Svensson skriver:

    För de stora drakarna så är det bara pengar som räknas. Det finns ingen långsiktighet över deras sätt att agera.
    För många affärsresenärer och turister så är detta den första kontakten med landet.

    Jan Carlsson (f.d. SAS chef) predikade, med all rätt, hur viktig denna första kontakt är.

    Detta är för de flesta en självklarhet. Det enda man hade behövt för att se till att välkomnandet i Sverige skulle bli angenämt är en gnutta sunt förnuft.

    Kan det vara så svårt?

  3. Tobias skriver:

    SL:s kostnad för Djurgårdspårvägen skjuter i höjden. Och driften är så dyr att kostanden är nästan 100kr per passagerare. Och att SL:s avtal med Stockholms Spårvägar AB – som består av ett gäng pensionärer – är så dýrt för SL att spårvägsföreningen gör en vinst med uppskattningsvis 10 milj kr bara under den första hösten! Avtalet beror på att spårvägsföreningen hade triumf på hand då de äger rätten till den lilla depån vid Gröna Lund. För att komma ur denna rävsax vill nu SL bygga ett spår som binder samman djurgårdslinjen med Lidingöbanan. Vilken cirkus!!
    Tippar på att alla framtida spårvägssatsningar i Stockholm läggs på is efter det här projektet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s