SL:s egen spökbuss

Spökbussen i spårvägsspåren.

Det rullar en spökbuss i Stockholm. Var tionde minut.

Det är 52:an mellan Rålambshovsparken och Nybroplan.

Officiellt, alltså. Verkligheten är en annan.

Någonstans vid Sergels Torg börjar spökerierna lite smått när bussen kommer från Kungsholmen. Därifrån går den oftast vidare nästan tom. Eller spöklikt tom. Var tionde minut.

Att den överhuvud taget kör vidare beror på NK-Expressen. Eller Spårväg City som en del lite förskönande vill kalla spårvägsstumpen som vänder vid NK.

När Spårväg City invigdes i fjol fick väldigt många resenärer det sämre. De som ska till Djurgården från tunnelbanan har fått mycket längre gångväg till spårvagnen än tidigare då det bara var trappan upp till bussen.

Och sen har det gällt för SL att fixa så att det går att åka kollektivt även mellan Djurgården och Centralen. Det är där 52:an kommer in. I praktiken som en matarbuss som dessutom kör i spårvägsspåren där sådana finns. Oftast tom, eftersom ingen vill matas med den till spårvagnen.

Vid Nybroplan börjar de verkliga spökerierna. Där måste alla lämna bussen eftersom det är den officiella ändhållplatsen.

Men bussen kör vidare, helt tom, som en spökbuss. En dryg kilometer, ända bort till Djurgårdsbron. Där står den en stund och kör sedan tom tillbaka till Nybroplan. I båda riktningarna i spårvägsspåren.

Passagerare göre sig icke besvär. De ska ta spårvagnen. Även när det till äventyrs är trångt ombord på denna. Eller den just har gått. Eller om man bara ska från Centralen till någon adress vid Strandvägen.

Så kan man ju också öka spårvagnens trafikunderlag.

Fast lite hål i huvudet känns det som. Att var tionde minut köra en spökbuss två kilometer. Undrar just om 52:an är inräknad i miljökalkylen för NK-Expressen?

Annonser
Det här inlägget postades i busstrafik, SL, Spårvägar, Stockholm. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till SL:s egen spökbuss

  1. Tobias skriver:

    52:an går gamla 69:ans linjesträckning men klipptes av vid Nybroplan när spårvägen tog över. Den vände där, men det visade sig problematiskt efter ett par tillbud där bussen varit nära att krocka med de nya spårvagnarna. Då flyttade man regleringshållplatsen till Djurgårdsbron, men dit får som sagt inte bussen ta med sig resenärer.

    När det gäller spårvagen så har den allt svårare att matcha resandetrycket på Djurgården under helgerna. Tidigare sköttes 47:an smidigt av förfogandevagar och erfarna trafikledare som stod vid Skansen och Gröna lund. Men spårvagnarna går på fast tidtabell och idag är det många som är tvingade att gå hela vägen till och från Djurgården. På Gröna Lund har man blivit allt mer orolig för hur trafiken sköts av spårvägsbolaget. / Tobbe

    • Johannes skriver:

      Håller med. Trafiksituationen på Djurgården har blivit katastrofal sedan SS AB / spårväg 7 tog över ansvaret för trafiken. Det märkliga är att man inte längre har trafikvärdar som står vid hållplatserna när det är riktigt mycket folk på veckosluten och när det är konserter på Gröna Lund eller på Skansen. Det leder till att det blir stor trängsel och att djungels lag råder för att komma med spårvagnen. Det är nog tyvärr bara en tidsfråga innan någon ramlar ned på spåret framför spårvagnen när trycket är som störst vid Konsthallens hållplats…

  2. sjguide skriver:

    Kan väl bara hålla med Tobias och Johannes. Det är ett fiasko när alla ska hem från Gröna Lund och vagnen kommer ofta full redan från Skansen. Ibland sätter SL in bussar att förstärka men bara ibland.

    Man skulle kanske kunna tänka sig en båtlinje där SL-kortet gäller mellan Nybroplan och Djurgården. Från Nybroplan kan man åka 52an. Frågan är hur många som skulle välja det alternativet med ett extra byte. Möjligtvis de som ska vidare till Kungsholmen.

    Fast nu när Blå linjen är avstängd kommer kanske fler åka med 52an i alla fall Kungsträdgården.

    • Eric skriver:

      För SL verkar det vara en prestigefråga att inte sätta in förstärkningsbussar. Kanske inte så konstigt då man snart plöjt ned en halv miljard i en spårvägslinje som inneburit en klar försämring av trafiken då trycket är som störst.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s