Stenkastning i glashus med genomskinliga argument

Laddat trafikmedel.

När konsultföretaget WSP nyligen la fram sin rapport om spårvägar och superbussystem (BRT) tog det hus i helvete på ett sätt som ätminstone inte jag hade väntat mig. Och ändå har jag varit med så länge i branschen att jag vet att varje ifrågasättande av spårvägsplaner väcker starka reaktioner.

Den debatt som har följt förtjänar att kommenteras. Här tänkte jag bara ta upp en del av debatten.

Den brakade loss på allvar när presidiet i Svensk Kollektivtrafik anklagade WSP och dess uppdragsgivare (bland andra Bussbranschens Riksförbund) för att ha skrivit en partsinlaga, underförstått att man var ute för att missleda politiker och opinion. Inte nog med det. WSP hade, enligt Svensk Kollektivtrafiks presidium, skrivit en rapport där man kom fram till de slutsatser som beställaren önskade, oavsett om dessa slutsatser var riktiga eller inte.

Det är möjligt att de har gjort det nu, men jag är övertygad om att minst två tredjedelar av Svensk Kollektivtrafiks presidium inte ens hade läst den rapport  som de sågade. Möjligen hade Svensk Kollektivtrafiks ordförande Christer G Wennerholm (M)  läst rapporten, men jag tvivlar.

Man behöver inte ägna sig åt någon avancerad granskning för att se vem som skriver partsinlagor.

Christer G Wennerholm är inte bara ordförande i styrelsen för Storstockholms Lokaltrafik, SL, och Svensk Kollektivtrafik. Han är dessutom ordförande i lobbyorganisationen Spårvagnsstäderna. Som personlig ersättare där har han Svensk Kollektivtrafiks vd Charlotte Wäreborn – Schultz.

Svensk Kollektivtrafik är för övrigt också som organisation medlem i Spårvagnsstäderna. Liksom för övrigt Trivector Traffic vars vd Christer Ljungberg har valt att tala i termer av ”Attack mot spårvägen”. Eller AB Stockholms Spårvägar, som tjänar stora pengar på driften av NK-Expressen eftersom Christer G Wennerholm pressade fram Spårväg City så att hela projektet fördyrades radikalt – både när det gäller investeringar och drift. Gissa om det finns några personkopplingar mellan Stockholms Spårvägar och t ex Trivector…

Tala om att driva partsintressen!

Bakom Svensk Kollektivtrafiks tal om partsinlägg och att det krävs en enad front för att branschens fördubblingsprojekt ska lyckas kan man också ana andra överväganden.

I själva verket finns det nämligen signaler om att fördubblingsprojektet på väg mot ett haveri.

För att det ska lyckas krävs mycket stora resandeökningar i SL-trafiken. Men i stället är kollektivtrafiken på väg att förlora marknadsandelar i Storstockholm. Om inte den utvecklingen bryts snabbt och kraftfullt kommer luften att gå ur hela fördubblingsprojektet.

Det är värt att notera att den högste ansvarige för SL-trafiken är – just det – Christer G Wennerholm, vars personliga ersättare i Spårvagnsstädernas topp är Charlotte Wäreborn – Schultz. Och hon är den som leder fördubblingsarbetet…

Genom att nu gå ut och anklaga bussbranschen för att bryta ”den enade fronten” börjar Svensk Kollektivtrafik bygga upp ett alibi för att ha misslyckats i fördubblingsarbetet. ”Det gick inte, därför att bussbranschen bröt fronten”.

Så när Svensk Kollektivtrafiks presidium anklagar andra för att skriva partsinlagor kastar man sten i glashus. Med genomskinliga argument.

För övrigt kan vi notera att Christer G Wennerholm nu planerar att höja priset på månadskortet i SL-trafiken med 14 procent, dvs en hundralapp. Ändå har bara en första stump av Spårväg City tillkommit. Utan att vinna en enda ny resenär till kollektivtrafiken. Men väl med en budget som spräckts med dunder och brak.

Annonser
Det här inlägget postades i BRT, Bussbranschens Riksförbund, Kollektivtrafik, spårväg, Spårvägar, Svensk Kollektivtrafik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s