Konsulten som tror på en global sammansvärjning

Vd:n för konsultföretaget Trivector Traffic har fått för sig att bussbranschen nu darrar av rädsla för spårvägen.

Knappast.

Hela den turbulens som har uppstått de senaste veckorna, och där inte minst sagde vd har ägnat sig åt hätska påhopp på oliktänkande, bottnar i en rapport från ett konkurrerande konsultföretag, WSP. Där jämförs Superbusslösningar (BRT) och spårvägslösningar på ett sätt som Trivector Traffics vd inte gillar.

Så när Svensk Kollektivtrafiks presidium kritiserar rapporten för att vara en partsinlaga hakar vd:n på.

I sammanhanget kan det vara värt att notera att Svensk Kollektivtrafiks ordförande Christer G Wennerholm (M) också är ordförande i lobbyorganisationen Spårvagnsstäderna och har satt sin organisations vd som personlig ersättare i samma lobbyorganisation. Men självklart står man inte för några partsintressen.

Åter till konsultvd:n som slungar ur sig både personangrepp och kritik med en häpnadsväckande arrogans och självtillräcklighet.

Den som har synpunkter på de skånska småstädernas spårvägsdrömmar anes gå till ”attack” mot spårvägen. Och när rektorn för Lunds universitet föreslår att man ska lägga några extra månader på att studera alternativen med tanke på att det handlar om investeringar för 50, kanske 100 år framåt går vd:n i spinn.

Det är inte utan att man nu kan bli orolig för att han håller på att tappa verklighetsförankringen och är på resa till en annan planet. Häromdagen började han nämligen se framför sig en global sammansvärjning till förmån för BRT. Som bevis lyfter han fram två tidningsartiklar, den ena i Wall Street Journal, den andra i den kanadensiska Toronto Globe and Mail.

Den som tar sig besväret att läsa den sistnämnda tidningens artikel kan konstatera att man där rapporterar om hur superbussar blir ett allt mer attraktivt alternativ i nordamerikanska städer.

En av anledningarna är ekonomisk. Superbussystem kostar dramatiskt mycket mindre att anlägga än spårvägar.  De är också snabba och kapacitetsstarka. Ett lockande alternativ för städer där man inte har något ymnighetshorn att ösa pengar ur. Rak, journalistisk rapportering från en av Kanadas ledande dagstidningar. Men en del av en konspiration?

Wall Street Journal då, en av världens mest ansedda dagstidningar? Har den blivit en del av konspirationen?

Tja, Lundakonsulten har förmodligen flugit i taket redan efter första meningen i artikeln: One of the hottest trends in urban mass transit is—the bus.

Inte blir det bättre av att en amerikansk forskare, Walter Hook, på Institute for Transportation and Development Policy säger att BRT kommer att vara ett viktigt alternativ för framtida kollektivtrafiksystem, särskilt i städer där efterfrågan på kollektivtrafik är stor och budgeten begränsad. Han kan knappast mena Stockholm där trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm har hittat en metod på att bränna hundratals miljoner och spräcka bugetar med råge utan att vinna några nya resenärer.

Men bara att skriva så gör Wall Street Journal till en misstänkt konspiratör.

Artikeln som Lundakonsulten har reagerat på är en del av ett större reportage: Tomorrows Transport. Artiklarna har som gemensam ingress: ”Not only are we spending too little on transportation right now, but we’re not spending it wisely. Here’s the case for a new approach that puts transportation squarely in the service of the American economy.”

Lundakonsulten stannar dock inte här. Han anar till och med en utveckling där buss- och bilindustrin köper upp spårvägssystemen i USA och Europa för att lägga ner dem.

Hur långt från vår planet har konsultvd:n hunnit i sin färd?

Men han har samtidigt ett tröstens ord till bussindustrin. Den behöver, skriver han, ”inte oroa sig. När kollektivtrafiken ökar så att det behövs spårlösningar, behövs också fler bussar för att mata spårtrafiken.”

Som konsult borde han ha lärt sig att just byten mellan trafikmedel är något som många resenärer upplever som mycket negativt och som avhåller många från att resa kollektivt. Men det kanske är värt att offra resenärer, bara man får bygga spårvägar. Så att konsultens företag kan casha in nya miljoner i arvoden från städer, regioner och EU.

Seriositet, kvalitet och kreativitet som ledord? Framför allt dock pengar. Andras pengar.

Tänk att en liten konsultrapport från Stockholm kunde bli en del av en global sammansvärjning.

Annonser
Det här inlägget postades i BRT, busstrafik, spårväg, Spårvägar, Stadsbyggnad, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s