Christer G Wennerholm, meddelarfriheten och SL-chefens avgång

NK-Expressen har nu skördat sitt första politiska offer sedan SL-chefen Göran Gunnarsson i praktiken av Christer G Wennerholm (M) tvingats avgå.

Trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm har, genom att tvinga SL-chefen Göran Gunnarsson att avgå, visat var skåpet ska stå: Fortsatt debatt om Spårväg City ska stoppas, tjänstemännen på SL ska hålla käft. Även om det innebär att man rundar den grundlagsskyddade meddelarfriheten.

Avgångne SL-chefen Göran Gunnarsson blev första politiska offret för NK-Expressen.

Christer G Wennerholm (M) har sänkt takhöjden i debatten om Spårväg City. Foto: Peter Knutson.

Strax efter lunch, dagen före midsommarafton, offentliggjordes det att SL-chefen Göran Gunnarsson med omedelbar verkan lämnar sin tjänst. ”På egen begäran” hette det.

Sedan gjorde han sig oanträffbar för medierna.

Meddelandet gick först ut som en personalinformation som inte förklarar något, och som återgavs av bl a tidningen Bussbranschen.

Någon timme senare skickade Stockholms Läns Landsting ut ett pressmeddelande där trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) sa några pliktskyldiga ord om att ”Göran Gunnarsson har gjort ett förtjänstfullt arbete som verkställande direktör för SL”.

Något beklagande kom inte från Wennerholm. Inte så mycket mer om Gunnarssons insatser heller. Och naturligtvis ingen förklaring.

Man behöver inte vara någon djupare politisk analytiker för att inse att SL-chefen i praktiken inte hade getts något val av Christer Wennerholm. Han har fått ett erbjudande han inte kunnat säga nej till.

På sin egen blogg har Wennerholm (som annars gärna skriver mycket) inget att tillföra. Tvärtom. Han publicerar istället landstingets kortfattade och informationsfattiga pressmeddelande som om det vore han själv som skulle ha skrivit det.

Så är det förmodligen också.

Tajmingen med SL-chefens avgång och offentliggörande är som gjord för att Wennerholm ska slippa än mer obehaglig publicitet. På eftermiddagen, dagen innan midsommaraftonen, är det knappast något större drag på de stora nyhetsredaktionerna. Där, som på andra håll, har i helgledigheten inletts för de allra flesta.

Gunnarsson ett offer för NK-expressen
Men Svenska Dagbladet hann ändå få fram en bild av bakgrunden som inte är särskilt smickrande för Wennerholm, som förutom att vara ordförande i trafiknämnden i Stockholms läns landsting även har samma post i Svensk Kollektivtrafik och i lobbyorganisationen Spårvagnsstäderna. Det sista är högst relevant i sammanhanget.

SvD har kunde avslöja att Gunnarsson slängde in vantarna (eller tvingades till det) efter ett stormigt möte i trafikmnämnden på tisdagen. Orsaken till stormen var  ett avslöjande av ett tjänstemannaförslag om den framtida utbyggnaden av NK-Expressen, eller Spårväg City som projektet också kallas.

Byggandet av spårvägen har blivit ett ekonomiskt svart hål, samtidigt som det är Christer G Wennerholms eget stora prestigeprojekt som redan nu har spräckt alla budgetramar när det gäller investeringar. Dessutom har det, sedan Wennerholm rundat lagen om offentlig upphandling, blivit väldigt dyrt i drift utan att vinna en enda ny resenär till kollektivtrafiken. De enda som har tjänat på satsningen är Wennerholms kompisar i Spårvagnsstäderna, bland andra AB Stockholms Spårvägar.

Wennerholm har bundit upp sig stenhårt för projektet och för en snabb fortsättning av utbyggnaden till Ropsten. När det gäller utbyggnaden västerut har de storslagna planerna börjat svepas in i tystnad sedan det blivit klart att trafikunderlaget är mycket mindre än Wennerholm drömt om, samtidigt som kostnaderna skenar.

Men en utbyggnad österut, till Ropsten, har Wennerholm satsat mycket prestige på. Han har stenhårt hållit fast vid en snabb utbyggnad. Ja, Wennerholm har bundit upp sig så hårt att han är beredd att spendera några extra miljarder (!) av andras pengar för att få spårväg till Ropsten år 2014 i stället för max fyra-fem år senare.

Stora byggarbeten i Värtahamnen skulle nämligen tvinga fram provisoriska lösningar under några år om man skulle få spårväg till Ropsten redan 2014. I ett tjänstemannaförslag föreslås därför att man avstår från provisoriet, och senarelägger den sista biten till Ropsten några år. Och nu kommer vi till förklaringen till att Gunnarsson skjutsades iväg ut i pension. Det här förslaget från SL:s tjänstemän avslöjades av SvD den 18 juni i en intervju med SL:s projektledare Gabriella Burel.

Saknar respekt för grundlagen
Då tog det hus i helvete hos alliansmajoriteten i SL:s styrelse. Och då hände det som också gjorde Gunnarssons ställning som SL-chef omöjlig. Han försvarade, precis som en god förvaltningschef ska göra, sin medarbetares grundlagsskyddade rättigheter. I Christer Wennerholms värld är detta något oerhört, om det ställer honom själv i dålig dager.

Wennerholm fick eldunderstöd Lars Carlsson (C) säger till SvD att ”det inte är så vidare bra att få läsa projektledarens inställning i tidningen”.

Michael Stjernström (KD) reagerar uttryckligen på att tjänstemannen har utnyttjat sin grundlagsfästa rätt: ”Under arbetets gång ska man som tjänsteman hålla tyst”, säger han till SvD. Och Stella Fare (FP) har sin egen tolkning av meddelarfriheten, att den ”främst är till för att slå larm om missförhållanden”. ”När beslut är fattade, då är de offentliga”, säger Fare.

Stella Fares logik är denna: Folk ska inte få veta fakta och diskutera dessa förrän politikerna har fattat sina beslut. Folket är till för politikerna. Inte tvärtom.

Christer G Wennerholm själv, som gärna syns i vimmelreportage från Stockholms nattliv, vill i SvD (sin vana trogen) inte kommentera vad som avhandlades på mötet. Uppenbarligen tycker han inte att allmänheten har med det att göra.

– Men, säger han till SvD, det handlar ju om hur det offentliga bolaget och trafiknämnden ska kommunicera med media så att vi får ut en bra och korrekt bild av vad vi håller på med.

Vem som avgör om bilden är bra eller korrekt säger han inget om. Man kan förmoda att han själv anser sig lämpad att avgöra det.

För att summera:

Göran Gunnarsson har blivit det första politiska offret för Spårväg City, NK-Expressen. Ett antal ledamöter i trafiknämnden i Stockholms läns landsting har visat hur beklämmande liten respekt de har för svensk grundlag. Tjänstemännen i SL har fått klart besked: Knip käft! Förutsättningarna för en öppen debatt har minskat, takhöjden sänkts.

SL har fått en ny, tillförordnad vd, Madeleine Raukas. Som ledamot i moderaternas partistyrelse kommer hon säkert inte att hävda sin självständighet och sin respekt för grundlagen så att det stör partikompisen Wennerholm.

Och Christer G Wennerholm har blivit en allt större belastning för både sitt parti och för Svensk Kollektivtrafik. Men i lobbyorganisationen Spårvagnsstäderna applåderar man förmodligen.

Annonser
Det här inlägget postades i Christer G Wennerholm, spårväg, Spårvägar, Svensk Kollektivtrafik. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Christer G Wennerholm, meddelarfriheten och SL-chefens avgång

  1. Anna skriver:

    Mycket bra skrivet- tilläggas kan att ledningen på SL (trafiknämnd och styrelse) skrämmer SL:s tjänstemän till tystnad. Ingen vågar säga ett pip för då får man reprimander. Och den fantastiska moderna organisationen (citat CGW) var inget annat än en slakt för att kunna sparka dem som vågade yttra sig. Inget fungerar internt i bolaget.

  2. Tobias skriver:

    Även Spårväg City:s Djurgårdslinje är på väg att bli en präktig skandal. Maasing skrev för en tid sedan att spårvägen inte vunnit en enda resenär. Men det skulle inte förvåna om spårvägen har färre resenärer än buss 47 hade. På bussens tid så kordinerades trafiken av rutinerade trafikledare och hållplatsvärdar – vid behov kördes extra förfogandevagnar och praktiskt taget alla kom med bussen. Men nu kör spårvagnen en sorts styv tidtabell med avgångar var 10 minut helt utan tánke på flödet av resenärer. Resultatet är proppfulla spårvagnar som kör förbi hållplatserna där folk väntar. Efter klagomål från SL har man visserligen börjat hyra in lite förfogandevagnar från busslink, men problemet på hållplatserna kvarstår. Så fort det är evenemang på Skansen, Cirkus, eller Gröna Lund så framträder bristerna i trafikupplägget. Man klarar helt enkelt inte att sköta Djurgårdstrafiken på ett acceptabelt sätt. Att man sedan slår sig för bröstet och konstarerar att en resandeundersökning givit en kundnöjdhet på 95% visar också att man inte tar problemen på allvar. Snarare visar det på att Spårväg City sköts av ett gäng amatörer som borde ta sitt jobb på större allvar. /Tobbe

  3. Tobias skriver:

    Trafiken på NK-expressen är helt indragen sedan kontaktledningen rivits ned vid Djurgårdsbron. Enligt SL kommer trafiken att vara inställd i flera dygn. Som lök på laxen har SL beslutat att ersättningstrafiken bara skall utgå från Karlaplan med busslinje 44. Man kan bara spekulera i vilka följder ett motsvarande trafikstopp blivit om även busslinje 4 blivit ombyggd till spårväg – vilket verkar vara politikernas högsta dröm just nu. / Tobbe

    • Eric skriver:

      Märkligt att det skall ta över ett dygn att reparera en nedriven kontaktledning. Vid liknande incidenter i Göteborg brukar trafiken vara igång efter någon timme. Men spårväg city körs ju utav ett gäng glada amatörer (som tar rundligt betalt för sin service) så man skall väl inte förvänta sig så mycket. Fortsätter det så här kommer nog alla planer på spårvägstrafik i innerstaden att begravas. Precis som Stella Fare (fp) lyckades sänka det gamla Stockholmspartiet.

  4. per Hagman skriver:

    Gøran Gunnarsson ær en sann gentleman.

    Per Hagman

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s