Skånetrafiken snörper på munnen

Utländska scouter på jamboree. Det är deras skyldighet att innan de kommer till Sverige ta reda på vad som gäller på bussen i Åhus, tycker Skånetrafiken. Foto: World Scout Jamboree.

Nästa vecka invigs världsscoutjamboreen i skånska Rinkaby. En jamboree är enkelt uttryckt ett internationellt scouläger.

I Rinkaby handlar det i praktiken om en hyfsat stor stad. 38 000 scouter väntas liksom lika många andra besökare. Det hela ska pågå under en vecka, men redan nu har scouter från hela världen börjat komma till Skåne.

Skånetrafiken välkomnar dem på sitt eget sätt.

Kristianstadsbladet kan på måndagen berätta om hur två turkiska scouter blev strandsatta i Åhus. Deras problem: De visste inte att bussarna var kontantlösa (det är inte så vanligt i resten av västvärlden). Och de hade inget svenskt kontokort. De kom ju från Turkiet, bevars.

På Skånetrafikens buss blev det nobben. De förtvivlade scouterna räddades så småningom av en privatperson med rötter i Turkiet men med svenskt kort som gjorde att det gick att köpa biljett åt de två grabbarna.

Skånetrafiken tycker att scouterna får skylla sig själva.

– Alla har ett eget ansvar att ta reda på vad som gäller innan de åker utomlands, mästrar Karin Borgman Remse, som är kundservicechef på Skånetrafiken till Kristianstadsbladet.

– Vi är inte skyldiga att informera scouter mer än turister i övrigt. Om någon åker utomlands får denne helt enkelt själv ta reda på vad som gäller i den ort denne ska.

Man riktigt ser framför sig hur kundservicechefen (fin titel, men vad innehåller den?) snörper på munnen innan hon fortsätter:

– Jag tycker gott att de lägeransvariga kunde informera alla om att man inte bara kan kliva på en buss och betala med pengar. Det är resenärerns ansvar att förstå reglerna. Tyvärr är det så att bara svenska kreditkort kan användas för att köpa bussbiljetter. Det är tråkigt, men har med banksäkerhet att göra.

Och det är klart, vill man rida på paragraferna kan man ju ha kundservicechefens attityd. Men ett företag som verkligen ser kunderna som en tillgång, som något att värna om och ge service, skulle knappast ha råd med den attityd som Skånetrafiken visar gentemot 38000 gäster, de flesta av dem från utlandet.

De förväntas sitta där, i Japan, i Turkiet, i USA, i Argentina och sätta sig in i Skånetrafikens taxebestämmelser. Det är ju deras skyldighet, tycker Skånetrafiken.

Möjligen har de unga killarna och tjejerna – många av dem på väg ut på sitt livs resa – lite annat att tänka på än hur man betalar på bussen i Åhus.

Intressant är att scouterna själva inne på jamboreen klarar något som inte Skånetrafiken fixar – att ta emot internationella kreditkort. Varje butik, varje kafé inne på jamboreeområdet tar emot Visa; Masetercard, Electron, American Express, JCB och Maestro.

En glass eller en läsk kan scouterna köpa med sitt utländska kontokort. Men inte en biljett på Skånetrafiken. Av säkerhetsskäl.

”Det har med banksäkerhet att göra” säger kundservicechefen. Som borde stryka såväl kund som service ur sin titel.

Kanske drömmer hon om att kunna förflytta sig bakåt i tiden, till en post som passpolis i DDR?

Annonser
Det här inlägget postades i Skånetrafiken. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Skånetrafiken snörper på munnen

  1. Kenneth Svensson skriver:

    Kommer vi till utlandet i liknande situation så är det bara att stiga ombord på buss resp. spårvagn. Vi välkomnas överallt. Finns det verkligen ingen i Skånetrafikens ledning som kan som kan förklara vad service är för dessa som tror att deras uppgift är att läxa upp sina kunder/passagerae med dumma och korkade pekpinnar?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s