Spännande affär vid Öresund

Välkänd syn på Stockholmsgator. Men nu blir Strömma större bussoperatör i Danmark än i Sverige.

Vi som bor i Stockholm har vant oss vid de blågula rundtursbussarna från Strömma som nu kör rena linjetrafiken i Stockholm med tre linjer. Förmodligen är de en riktigt bra affär, i alla fall så här års. När man ser bussarna på stan verkar de för det mesta vara nästan fullsatta.

Vad många inte tänker på är att Strömma sedan några år har gjort liknande satsningar i Köpenhamn och i Helsingfors, även om färgerna på bussarna är olika. Filosofin är enkel – och fungerar bevisligen: All business is local. Det gäller krogar och det gäller busstrafik.

Det är inte för inte som de mest framgångsrika företagen på den avreglerade brittiska marknaden för linjetrafik med buss går in för en stenhård profilering av enskilda linjer. Man tappar i flexibilitet när det gäller att flytta runt bussarna i sin trafik. Men det räknar man hem med råge på intäktssidan.

Så fungerar det på en marknad där leverantören måste arbeta för att vinna kunder eftersom kunderna och deras lojalitet är vad man lever på.

Det är skillnad mot exempelvis svenska trafikhuvudmän, som gärna vill visa upp var sitt eget lilla imperium där allt är enhetligt. Man är övertygad om att det egna varumärket är oerhört starkt och blandar ihop begreppen välkänt och starkt i bemärkelsen positivt värdeladdat. Och så förlorar man massor av utvecklingsmöjligheter. Affärsmöjligheter.

Så jobbar inte Strömma. Där slår man vakt om varumärkena och renodlar dem. I Stockholm har man således fyra tydliga varumärken i sin busstrafik. När man nu har köpt Vikingbus (se busstidningen.se) i Köpenhamn är inriktningen densamma. Det handlar inte om att visa flagg à la någon gammal kolonialmakt utan om att utveckla de befintliga varumärkena. Samtidigt som man faktiskt blir en större bussoperatör på den danska marknaden än på den svenska.

Det fiffiga är att man kan utnyttja de gemensamma resurserna när det behövs, utan att vattna ur varumärkena. Men samtidigt har man olika produkter för olika kundgrupper och vidgar därmed marknaden.

Man ser inte marknaden som ett grått kollektiv utan som människor och företag med olika önskemål och behov. Det är skillnad mot Skånetrafiken, SL, Västtrafik eller andra trafikhuvudmän.

När nu Strömma blir en verkligt stark aktör i Köpenhamn och Danmark ska det bli mycket spännande att följa utvecklingen.

Det är värt att notera att det allt mer utkristalliseras två starka aktörer när det gäller marktransporter av inkommande turism i Sverige: Strömma och Bergkvarabuss. Övriga bussföretag blir allt i allt högre utsträckning underleverantörer till de stora.

De båda företagen jobbar delvis olika, men konkurrerar samtidigt hårt om viktiga marknader. Tuffast har konkurrensen hittills varit i Stockholmsområdet där båda företagen har ett starkt fotfäste.

Strömmas köp av Vikingbus skärper konkurrensen i Öresundsregionen dramatiskt.

En marknad som är i snabb tillväxt, men som samtidigt är extremt ovillig att betala för sig är kryssningsrederierna. Både Köpenhamn och Stockholm är mycket stora kryssningshamnar. Nu skaffar sig Strömma ett starkt fotfäste även i Öresundsregionen där Bergkvarabuss-koncernen tidigare har varit mycket starkare.

Strömmas förhandlingsposition gentemot rederierna blir betydligt starkare än tidigare, i synnerhet som det oftast är samma rederier och samma fartyg som angör både Köpenhamn och Stockholm. Kommer det att innebära att kryssningsrederierna får betala mer i framtiden?

Det skulle inte förvåna.  I förlängningen kan det gynna åtskilliga bussföretag som drygar ut sina inkomster sommartid med att köra åt de båda stora i beställningstrafiken.

Dessutom skulle det gynna Strömmas tuffaste konkurrent också som skulle se sin egen förhandlingsposition mot rederierna stärkas.

Spänningen stiger onekligen.

Annonser
Det här inlägget postades i bussturism. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s