Kunderna och bussen – skilda världar i kollektivtrafiken

Hur vanligt är det i svensk kollektivtrafik att kunden/resenären får säga sitt innan trafikföretaget eller de ansvariga för kollektivtrafiken bestämmer vilka bussar som ska köpas in?

Inte särskilt. Frågan är om  det ens har hänt någon gång.

Här har kunden att rätta och packa sig efter det som bjuds.

Men på en riktig marknad, där det gäller att kämpa för att vinna varje kund, kan det gå annorlunda till.

När jag i somras hade nöjet att vara lite av en ciceron på en studieresa med svenskt bussfolk till Storbritannien berättade det kommunägda bussbolaget i Nottingham för mig att de ansåg det vara självklart att göra kundundersökningar som styrde deras investeringar i nya bussar.

Trent Barton är ett företag som kör förortstrafik i samma stad på helt kommersiell grund. Företaget imponerade stort på deltagarna i studieresan, både med sin lönsamhet och med sin kundsyn. De två faktorerna hänger naturligtvis intimt samman.

På vissa linjer har resandet ökat så att företaget nu överväger att sätta in dubbeldäckare istället för de enplansbussar som nu rullar på de starkt profilerade linjerna. Komforten är hög med skinnfåtöljer och allt.

Men att gå över till dubbeldäckare är en utmaning. Traditionellt har dessa i Storbritannien, tvärt emot vad vi tror här i Sverige, varit något av en lågstatusprodukt.

Det Trent Barton nu har gjort är att testa en inlånad dubbeldäckare (för bussnördar: Alexander Dennis Enviro 400) av den typ som kan bli aktuell. Under en vecka har den gått på den linje som nu kan komma att konverteras från en- till tvåplansbussar. Under den veckan har 400 resenärer intervjuats av ett marknadsundersökningsföretag.

Kan det vara något? Alexander Dennis Enviro 400.

Alexander Dennis 400. Kan det vara något för våra resenärer, frågar sig ett av Storbritanniens mest framgångsrika bussbolag. Framför allt frågar man kunderna.

Snart kommer Trent Barton att publicera resultatet. Men redan nu har man konstaterat att attityderna till dubbeldäckarna har förändrats.

Det verkligt intressanta är dock företagets sätt att tackla frågan: Det är kunderna som styr. Bussarna är ju till för dem, alltså måste kunderna gilla även själva fordonen.

När vi hade förmånen att i somras besöka Trent Barton slog en av delägarna, vice styrelseordförnden Ian Morgan fast att inga beslut i företaget får fattas utan att man kan visa på kundnyttan av beslutet. Dessutom, förklarade han, måste man hålla tillbaka teknikerna.

Jag tar mig friheten att citera den artikel jag själv skrev i Bussbranschen nr 6/2011 om Trent Barton, där Ian Morgan säger så här:

”– I allt vad vi gör är kunden alltid det som står högst på listan. Det gäller om man jobbar på kontoret, i verkstaden eller bakom ratten.

– Det är inte teknikerna som ska styra.

Han menar att alltför många i branschen ser sig som bussföretagare. När de får frågan vad deras företag sysslar med svarar de att de bedriver busstrafik.

– Så ska det inte vara. Nyckeln till framgång är att koncentrera sig på kunden. Att bedriva busstrafik ska inte vara vårt fokus. Vi säljer destinationer, vi är detaljhandlare i resor.

– Vår produkt har inget egenvärde, är inget som människor egentligen vill köpa. De vill till en destination.”

Det är verkligen en annan värld än den vanliga, svenska.

Här ställer man sig nog oftare frågan hur det skulle se ut om resenärerna fick bestämma allt.

Den som vill läsa hela artikeln i Bussbranschen hittar den på sidan 18 i nr 6/2011. Tidningen finns tillgänglig, alldeles gratis, på www.busstidningen.se, under fliken blädderex.

Jag ber att få återkomma inom kort med mer kul marknadstänkande från Trent Barton.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s