SJ tar över efter ännu ett DSB-fiasko

Bild

Nu slänger DSB in vantarna även i västra Sverige.

Statliga danska tågbolaget DSB lämnar nu också Västsverige. Dotterbolaget DSB Väst har i likhet med saliga DSB First misslyckats med att få ordning på den trafik man kapat åt sig i upphandlingar i Sverige.

Fiaskot med Öresundstågen har blivit dyrt för både skattebetalare och resenärer. I Kalmar län stoppas utvecklingsarbetet inom kollektivtrafiken tills vidare. De ekonomiska hålen efter DSB-fiaskot måste täppas igen.

I Skåne hotas mindre trafikerade buss- och tågturer av indragning eftersom DSB Firsts misslyckande har orsakat rejäla budgetöverdrag för Skånetrafiken.

Och nu är det alltså dags i västra Sverige. SJ tar över den 1 maj i år – samma SJ som inte ens var med och bjöd på trafiken när det begav sig. Den trafik man tar över är trafiken med regiontåg inom Västra Götaland, utom Kinnekullebanan. Trafiken omfattar även pendeltågen Göteborg-Kungsbacka och Göteborg-Alingsås samt trafik till och från Nässjö i Jönköpings län.

Så kan det gå när statliga företag leker affärsmän. Men det faller också ett stort ansvar på upphandlarna som inte har försäkrat sig om att budgivarnas kalkyler verkligen står pall.

Priset får betalas av resenärerna och skattebetalarna. Metoden ”gör om och gör rätt” är sällan ekonomiskt särskilt bra.

Det kan för övrigt vara värt att påminna om resultatet av den upphandling som sedan ledde till tågeländet i västra Sverige. DSB Väst hette då fortfarande DSB First Väst, men sedan drog sig brittiska First Group raskt ur samarbetet med DSB. Man insåg vart det barkade.

SJ deltog alltså inte i upphandlingen, däremot fyra andra anbudsgivare. Utvärderingen baserades till tre fjärdedelar på pris och en fjärdedel på kvalitet. Det hela räknades därefter om till ett poängsystem.

DSB First Väst AB:s vinnande anbud fick 93,91 poäng. Därefter kom DB Regio Sverige AB med 90,06 poäng, Svenska Tågkompaniet AB med 85,89 poäng poäng och Arriva Tåg AB med 75,71 poäng.

Det tål onekligen att fundera över hur upphandlarna kunde hamna så fel.

Och Västtrafiks ordförande Leif Blomqvist(S) var föga ifrågasättande:

”Vi har stora förhoppningar om att företaget kommer att leverera en hög kvalitet på den trafik vi nu upphandlat”, förklarade han.

Det finns anledning till själrannsakan i upphandlarledet. Och kanske inte bara i västra Sverige.

Nästa stora orosmoment i svensk kollektivtrafik är Arrivas övertagande av stora delar av busstrafiken (och en del spårtrafik) i Storstockholm. Även Arriva är statligt, ägt av Deutsche Bahn.

Arrivas bud låg dramatiskt under konkurrenternas, 20 – 30 procent. Prisskillnaden var i själva verket lika stor som den omfattande Nacka-Värmdö-trafiken.

Hur detta ska räknas hem blir intressant att se. Om det överhuvud taget lyckas.

Redan nu står det klart att många av bussarna i Arrivas nyvunna trafik kommer att vara begagnat fordonsmaterial som man tar upp från kontinenten. Knappast något lyft för resenärerna…

Det finns anledning att känna oro för att Arriva i Stockholm kommer att begå ett nytt Jönköping…

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till SJ tar över efter ännu ett DSB-fiasko

  1. Staffan Sävenfjord skriver:

    1. Det har gjorts en ny upphandling under stor sekretess. I denna deltog SJ AB och lämnade ”bästa budet”. Vilka övriga som deltog är för mig okänt än så länge.

    2. Västtrafiks skattebetalare klarar sig ganska helskinnat undan eftersom DSB Väst måste ersätta Västtrafik med 245 miljoner SEK för att bli kvitt kontraktet. Det kan inte jämföras med det som drabbat Kalmar eller Skåne län.

    3. DSB First som de hette då vann upphandlingen av Västtågen 2010 inte genom sitt pris utan genom att de fick höga kvalitetspoäng. Tågkompaniet låg lägst i pris. Det var alltså kvalitetsvärderingen som var alldeles åt skogen. Som någon kommenterade: kvalitetsvärdering är bara ett mått på vem som kan ljuga bäst.

    Det är i alla fall skönt för oss här i Västra Götaland att frågan nu fått en bra lösning. SJ AB skötte detta uppdrag bra de sista åren de körde motsvarande trafik.

    Hälsningar
    Staffan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s