DSB ska ut ur Sverige!

DSB

Upptåget i Uppland körs av DSB. Nu har det statliga danska järnvägsbolagets ägare bestämt att DSB ska ut ur Sverige.

Nej, det är inte jag som ställer kravet. Det är den danska regeringen. Statliga DSB:s (Danske Statsbaner) ägare har nu slutligen fått nog av företagets äventyr i Sverige.

DSB står redan för ett par praktfulla tågfiaskon i Sverige. Ett sådant är Öresundstågen, något som nu står de kollektivtrafikansvariga och skattebetalarna i Sydsverige dyrt. Och där Veolia tog över och alla ekonomiska kalkyler sprack, fast det var inte Veolias fel.

Sedan var det avtalet mellan DSB och Västtrafik som det danska tågföretaget inte klarade av att uppfylla. Den 1 maj tar SJ över regionaltågstrafiken i Västra Götalandsregionen den 1 maj.

Men det räcker inte med det: DSB är fortfarande inne på svenska spår. Vid ett möte på torsdagen mellan DSB:s ledning och den danske transportministern Henrik Dam Kristensen (S) slog ministern fast att DSB:s primära uppgift är att transportera danska kunder. Därför ska DSB göra sig av med de två kontrakt som man alltjämt har i Sverige.

– De båda kontrakten ska DSB göra sig av med på det som är bäst för danska skattebetalare och för DSB, säger Henrik Dam Kristensen till Danmarks Radio, DR.

Krösatågen körs av DSB Småland.

Ett av dessa är Upptåget, de uppländska regionaltågen, där DSB haft åtskilliga bekymmer med att få trafiken att fungera. Det andra är DSB Småland med Krösatågen..

Dessutom är DSB huvudägare i Roslagståg som kör Roslagsbanan från Stockholm och norrut. Det senare engagemanget löser sig snart själv när Arriva tar över efter den uppmärksammade E20-upphandlingen i Stockholm. Det sker i januari 2013.

DR avslöjade för övrigt för en månad sedan att DSB redan i september 2011 hade en chans att bli av med sina svenska verksamheter. Det var MTRS, ett dotterbolag till Hongkongföretaget MTR (som kör Stockholms T-bana) som då öppnade för förhandlingar om att helt eller delvis ta över DSB:s svenska verksamhet. Men trots att allt pekade på illröda siffror för DSB i Sverige var de danska statsjärnvägarna inte intresserade av förhandlingar.

DSB:s reträtt minskar nu knappast de utländska statliga företagens kontroll över svensk kollektivtrafik. Roslagsbanan tas över av Arriva, ägt av de tyska statsbanorna. Sedan återstår det bara att se vilket statligt bolag som tar över Upptåget respektive Krösatågen.

Går det snett lär notan ändå hamna hos de svenska skattebetalarna.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till DSB ska ut ur Sverige!

  1. Staffan Sävenfjord skriver:

    Nej, Ulo, det är inte Roslagståg utan det är DSB Småland som är det andra järnvägsprojektet i Sverige som ministern vill att DSB drar sig ur. DSB Småland kör Krösatågen med utgångspunkt från Nässjö.

    Roslagståg är som sagt inget större problem eftersom det upphör i och med detta års utgång. Men det hade det inte varit det ändå: Roslagståg går nämligen med vinst. Det beror inte på att DSB är så himla duktiga på att köra lokaltåg norr om Stockholm utan på att deras enagemang i Roslagståg är i stort sett att vara majoritetsägare och kamma hem vinsten. Det är den andre delägaren i Roslagståg, nämligen Svenska Tågkompaniet (ägt av det norska statliga järnvägsbolaget NSB) som står för hela driften. Något som DSB räknat poäng för och det var sannolikt det faktum att de tog åt sig hela äran för Roslagstågs framgångar som gjorde att de tog hem Västtågen. Men som det heter: hut går hem. I det här fallet lite tråkigt dock eftersom det var just Tågkompaniet som de slog ut.

    DSB Uppland kör Upptåget, som tidigare kördes av SJ och ännu tidigare av Tågkompaniet även om det då var av mindre uppfattning. Sannolikt blir det ett av dessa bolag som kommer tillbaka. Skattebetalarna lär drabbas av DSB Upplands misslyckande oavsett om det går snett eller inte för den nye operatören.

    • maasing skriver:

      Tack för informationen, Staffan. Du har helt rätt. Jag har justerat texten. Det var säkert DSB Småland och DSB Uppland som den danske trafikministern avsåg.

  2. bsten skriver:

    Apropå detta – det är skillnad på tåg och tåg…

    http://motor.msn.se/nyheter/2012/04/24/ferrari-taget-avgar-pa-lordag/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s