När biljettkontrollen slår till

Koll1

Kaos på trottoaren när SL, Securitas och Keolis kollar biljetter hos stombussresenärer. Bussarna köar, folk trängs, alla är irriterade, ingen vet riktigt vad som händer.

Keolis trafikledare använder gångytorna på Odenplan som p-plats medan man kontrollerar biljetter, men…

…det får han inte enligt parkeringstillståndet från Länsstyrelsen. Klicka på bilden och läs själv!

Det finns olika sätt att kontrollera biljetter i kollektivtrafiken. I Stockholms tunnelbana har jag själv inte upplevt någon kontroll på många år, säkert bortåt tio. Däremot har jag sett mängder av personer planka in på stationerna – oavsett hur SL konstruerar spärrarna.

I Berlin, där jag tillbringar ett par veckor om året, har jag däremot blivit kontrollerad åtskilliga gånger när jag åkt tunnelbana. Där har man civilklädda kontrollanter som smälter in i miljön. Jag har följaktligen fått min biljett kontrollerad av såväl 20-åriga hiphopare som äldre damer.

När tåget stannar kliver en kontrollant på genom varje dörr. När dörrarna stängs håller de upp sina legitimationer, förklarar att det är biljettkontroll och hinner smidigt kolla en hel vagn innan nästa station. Hittills har jag alltid fått ett tack när jag visat upp min biljett. Den som inte har giltig biljett får stiga av på nästa station och betala en rejäl avgift.

Innan jag går vidare kan det vara värt att framhålla att jag a) inte är för nolltaxa i kollektivtrafiken, b) tycker att man som resenär ska göra rätt för sig genom att betala vad det kostar att åka samt c) tycker att det är viktigt med effektiva biljettkontroller. Planka nu är alltså inte min grej.

Men man kan genomföra kontroller på olika sätt. En eftermiddag nyligen kom jag med 2:ans stombuss i Stockholm från Söder till Odenplan. Vi var framme på hållplatsen. Där är det redan normalt mycket trångt och bökigt på grund av de omfattande byggtarbetena för Citybanan. En smal gångyta ska hantera stora passagerarmängder.

Vi var alltså framme. Framför oss stod en annan blå buss. Trottoaren var knökfull av människor. Men dörrarna öppnades inte. Folk i gångarna ropade till dem som stod längst fram vid dörrarna att de skulle trycka på öppningsknappen.

Det hjälpte inte. Dörrarna förblev stängda. Många var otåliga. Odenplan är en av Stockholms största bytespunkter. Där har människor bråttom.

På trottoaren såg vi Securitasvakter och personal i gula västar trängas.

”Det har hänt en olycka”, sa en person bredvid mig.

”Nej, de stoppar nog trafiken för att man ska spränga i gropen”, föreslog en annan och syftade på arbetena med Citybanan som har förvandlat Odenplan till en stor byggrop.

Bussföraren teg.

Vi väntade någon minut. För många kändes det som en evighet, bråttom som de hade till tunnelbanan eller andra bussar.

Så rullade vi fram några meter, dörrarna gick att öppna men en biffig ordningsvakt (det stod så på ryggen på hans gula väst kunde jag senare se) ställde sig utanför och röt ett ”Vänta!” till oss. Inget ”var vänlig” där inte.

En kort väntan och så fick vi kliva av sedan Securitas hade formerat sig utanför dörrarna.

Biljettkontroll. På plats fanns ett tiotal Securitaskontrollanter, flera ordningsvakter, åtminstone en trafikvärd och en trafikledare från Keolis med begränsad förmåga att själv följa gällande regler som vi strax ska se.

Under tiden kom nya bussar som fick vänta tills kontrollanterna var klara med vår buss. Påstigande hölls tillbaka av trafikledaren. Bland resenärerna var irritationen påtaglig.

Inte över kontrollen i sig – den uppskattas säkert av de flesta.

Men över den monumentala osmidighet med vilken den genomfördes.

Det smidigaste hade naturligtvis varit om kontrollanterna hade rest med bussarna, fram och tillbaka mellan ett par hållplatser. Istället tog man till en metod som genomsyrades av samma kundvänlighet som man förr kunde möta hos östtyska gränsvakter.

Den underliggande filosofin tycktes hämtad från den gamle polisen som delade in mänskligheten i två kategorier, häktade och ännu icke häktade. Här var det fuskåkare samt ännu icke konstaterade fuskåkare.

Trafikledaren från Keolis då?

Jodå, han ansåg sig stå utanför trafikreglerna och parkerade på Odenplans gångytor. Det fick han inte, enligt det parkeringstillstånd hans bil hade i vindrutan. Kanske såg han sig mest som en polis under utryckning.

Senare samma dag kunde jag på min förre kollega Staffan Doppings twitter läsa hur han just hade umgåtts i trafiken i  Nacka med en trafikledare från Keolis. Som bröt mot tre trafikregler på 20 sekunder…

På samma sätt som vi som åker kollektivt ska följa biljettbestämmelserna bör även trafikledare från Keolis följa trafikreglerna.

Och man behöver inte lägga upp biljettkontroller så att hederliga resenärer blir förbannade. Det blev de den här gången vid Odenplan. Med vänlighet och smidighet kommer man långt. I synnerhet om man har med kunder att göra. Än så länge gör ju majoriteten av kollektivtrafikens resenärer rätt för sig.

Annonser
Bild | Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till När biljettkontrollen slår till

  1. Martin S. skriver:

    Man blir så fantastiskt less och förbannad så att man knappt vet var man ska ta vägen.
    Jag har förståelse för att biljettkontrollanterna ska utföra sitt jobb, men precis som du påpekar är tillvägagångssättet ett helt oacceptabelt sådant, på samma sätt som det för SL är oacceptabelt att resenärer inte betalar för sig när man använder sig av deras tjänster.

    Postar denna på SL:s Facebook.

    • Tom Bombadill skriver:

      … Såg det, och såg även att länken Martin lade upp på SLs Facebooksida redan nu ”råkat försvinna” därifrån

      Bra att du granskar Ulo !

      Hela hanteringen behöver belysas utifrån när SL själva inte verkar bry sig om kritiken på annat sätt än att radera den så fort sen dyker upp.

  2. Jonas skriver:

    Det lär ju inte bli bättre när man lämnar över till operatörerna i augusti. Nya kontraktet med Arriva säger nämligen att de ska få betalt per betalande resenär. Då kan man inte låta nån åka gratis som idag. Idag får de betalt även om ingen åker.

  3. Jonas skriver:

    Om du kan läsa ser du att P-tillståndet på Keolisbilen även gäller vid HOT & VÅLDS-Situationer. Biljettkontroll räknas dit eftersom situationen lätt kan övergå till både hotfull och direkt våldsam. Läs gärna på en gång innan du spyr ur dig galla!

    • maasing skriver:

      Spyr ur dig galla? Kära nån, då… Det finns många situationer i samhället som kan övergå i hot och våld. Sättet att utföra en kontroll kan dessutom bidra till hur situationen utvecklas. Dessutom fanns i förebyggande syfte två ordningsvakter på plats. Så varför Keolis trafikledare behöver ha egna trafikregler är svårt att förstå…

      • Jonas skriver:

        Jag lyckades inte svara på ditt svar till Staffan nedan så jag svarar här..

        Det är numera helt utrett att du helt på falska grunder anklagat Keolis och dess trafikledare för att bryta mot trafikreglerna. Detta hade kunnat undvikas om du bara själv hade studerat din egen bild. Det framgår klart och tydligt att bilen i fråga får ställas upp precis så som den är uppställd. Trafikledaren var där för att hålla koll på situationen och förebygga att det skulle bli hotfullt ocheller våldsamt.

        Anledningen till att bilarna får parkas på det sättet som den gjorts här, är just ifall trafikledaren omedelbart behövs vid en olycka, hot-vålds situation och akuta trafikomläggningar. I dessa lägen är varje minut värdefull och då kan det i vissa fall vara förödande för både Dig som resenär och för föraren ifall trafikledaren inte kommer tillräckligt fort pga att han/hon först måste leta en parkeringsplats. Därför får bilarna ställas på det här sättet och det är helt tillåtet och inte fråga om någon felparkering.
        Om du inte tror på detta så kan du ju skicka bilden på tillståndet till länsstyrelsen och fråga dem.

        Om du är en seriös bloggare så torde en ursäkt vara på plats, ett erkännande att det var fel av dig. Men det kanske är för mycket begärt…?

        Jag har full förståelse för att det kan vara irriterande när trafiken blir hindrad och man blir sen till jobb/skola/whatever men för den saken skull behöver irritationen inte läggas på de oskyldiga. Keolis är en trafikutövare och har inget med kontrollen att göra mer än att den görs på bussarna. När så sker är en trafikledare med som stöd till i första hand föraren men även för att resenärerna ska kunna få svar på frågor. I sista hand för att leda trafiken på en så effektivt sätt som möjligt. Trafikledaren utför ingen kontroll och det är inte trafikledningen som beordrar om en kontroll.

        Jag tycker det är bra att du granskar, men rikta kritiken rätt så blir det fullträff! 🙂
        Helt klart är ju att det är bra för både oss resenärer och för trafikutövaren(dvs Keolis i detta fall) om kontrollerna görs så effektivt som möjligt. Därför är det bra med granskning och finns brister skall dessa givetvis rapporteras till SL.

        Väl mött!

        //Jonas

  4. Staffan Sävenfjord skriver:

    Du tycks utgå från att det är trafikledaren i den parkerade bilen som utför biljettkontrollen. Keolis gör inte dessa utan trafikledaren är där för att styra upp störningar som kan tänkas bli i busstrafiken och för bussförarna i samband med kontrollen. Bilen är alltså parkerad i enlighet med parkeringstillståndet.

    Det kan finnas anledning att diskutera Securitas-vakternas uppträdande och det kan finnas anledning att kritisera plats och tid för biljettkontrollen. Men det finns ingen anledning att kritisera Keolis trafikledares parkering. Så även om du inte spyr galla så riktar du delvis in dig på fel mål. Jag är säker på att irritationen över kontrollen hos Keolis trafikledning var minst lika stor som den du ger uttryck för.

    • maasing skriver:

      Min poäng är att det hade gått att genomföra kontrollen mycket smidigare. Då hade varken trafikledare behövts för att styra upp trafiken eller flertalet resenärer blivit irriterade över något som egentligen är bra.

      • Staffan Sävenfjord skriver:

        Ja, jag ifrågasatte ju också om kontrollen verkligen hade utförts på rätt tid och plats. Vem som nu än tog beslutet om kontrollen så var det i varje fall inte Keolis. De var ju som trafikutövare lika mycket offer som resenärerna i det här fallet. Trafikledarens uppgift var alltså reda ut en trafikstörning även om den direkt eller indirekt var orsakad av SL. SL anlitar Securitas för de här kontrollerna, men jag vet inte hur mycket de själva får bestämma om tid och plats.

        Det jag vänder mig mot är det du skrev: ”Jodå, han (trafikledaren, min anm) ansåg sig stå utanför trafikreglerna och parkerade på Odenplans gångytor. Det fick han inte, enligt det parkeringstillstånd hans bil hade i vindrutan. Kanske såg han sig mest som en polis under utryckning. … På samma sätt som vi som åker kollektivt ska följa biljettbestämmelserna bör även trafikledare från Keolis följa trafikreglerna.”

        Därmed har du offenligt anklagat en av Keolis trafikledare för lagbrott. Jag tror inte det behövs någon vidare kommentar från min sida.

      • maasing skriver:

        Felparkering är inte ett lagbrott. Därför kan den som parkerar fel åläggas att betala en felparkeringsavgift. Hade det varit ett lagbrott hade det handlat om böter.

  5. Ride84XL skriver:

    Det där är ju samma som dom kört i Göteborg på spårvagnarna, ”storkontroll” – men här måste ju busschauffören gått med på det eftersom han inte bara öppnade dörrarna som vanligt vid hållplatsen (han hade ju redan stannat på rätt ställe). Kontrollanterna har verkligen en tendens att ta efter varandras otrevligheter. Vi hade ju tidigare t ex problem med våldsamma kontrollanter här i Stockholm, vilket har minskat här nu – men nu har dom tagit efter samma skit i Göteborg istället. Dock ska man kanske ändå inte skylla på Keolis för det är ju inte dom som ansvarar för kontrollerna. SL borde sänka sina svindyra priser istället för att slänga bort massa pengar på kontroller, spärrar, ”trygghetscentralen”, mm så skulle färre planka..

    Jag åker nästan aldrig buss i innerstan eftersom det går så otroligt sakta – pga trafiken och att dom ska kolla biljetterna noga på alla som går på vid varje hållplats. Sen den körstil nästan alla chaufförer lagt an med på senare år bidrar också till att sänka snittfarten och gör det stentråkigt att åka – det pga alla kärringar som tidigare klagat på att bussarna kör ”ryckigt” och för fort. Tur att tunnelbanan finns iallfall.
    Men om jag skulle råka ut för samma situation dom få ggr jag åker så tror jag inte jag skulle missa det – 10 kontrollanter + några ordningsvakter är ju inte direkt diskreta och det är ju inte direkt svårt att lista ut varför han inte öppnar dörrarna i den situationen.Då hade jag bara dragit upp dörrarna eller använt nödöppnaren på dörrarna längst bak, haha.

  6. busschaufför skriver:

    Det kan kännas kränkande och obehagligt, men det är tyvärr nödvändiga åtgärder. Fuskåkande och aggressivitet i Stockholms kollektivtrafik är väldigt hög. Jag skulle vilja att dessa kontrollanter och vakter kollar även min buss.
    För att slippa stress vid byte, planera era resor med större tidsmarginaler. Allt kan hända under färd: bilköer, olyckor, tekniska fel, biljettkontroll… Och, till sist: betala för tjänster ni nyttjar, ju fler betalar desto mindre behov av kontroll.

  7. Potten skriver:

    Av vad jag förstår av bilden på trafikledarbilen och vad som skrivs här så är platsen där den är parkerad att anses som en allmänt befaren gångbana.

    Av det avfotograferade parkeringstillståndet tycker jag mig kunna läsa, även om det är delvis skymt, att undantaget inte innebär undantag från bland annat trafikförordningens bestämmelser i 3 kap. 47-49 §.

    I det fall ovanstående är korrekt, så är bilen i så fall uppställt på ett felaktigt sätt.


    Trafikförordningen, 3 kap
    48 § Inom tättbebyggt område får fordon inte stannas eller parkeras på allmän plats som är terräng.
    På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller mopeder klass II inte stannas eller parkeras. Förordning (2007:101).

  8. Lennart skriver:

    Ett av Brotten som kan ha begåtts är sannolikt OLAGA FRIHETSBERÖVANDE, det kan brottslingen i allvarliga fall själv bli frihetsberövad i flera år för. Det torde då bli den enskilde bussförareen som frihetsberövade sina passagerare genom att inte öppna dörren som vid en rättslig prövning skulle kunna få sota för saken. Om arbetsledningen skulle kunna dömas för medverkan, kanske STÄMPLING TILL OLAGA FRIHETSBERÖVANDE vill jag låta vara osagt.

    Åk inte kollektivt så länge det är fascister som driver trafiken!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s