Bussmagasinet.se – ny sajt för buss och kollektivtrafik

Bild

En helt ny nyhetssajt för buss- och kollektivtrafiknäringen lanseras av mig på måndagen: bussmagasinet.se. Sajtens målgrupp är alla som arbetar i eller med bussnäringen.

Bussmagasinet.se kommer, precis som den nyhetssajt jag tidigare producerade för bussnäringen att vara branschens ledande nyhetskanal. Där ska läsaren snabbast hitta alla viktiga nyheter som gäller bussnäringen, men också dess partners.

Rak nyhetsförmedling, utan tjafs och privat tyckande kommer att prägla bussmagasinet.se.

Sajten kommer att vara saklig, men inte ängslig eller dra sig för att vara kontroversiell. Ambitionen är tydlig: att bidra till att utveckla bussnäringen, men också kollektivtrafiken i sin helhet.

Bussmagasinet.se startar nu med nyhetsförmedlingen.

Men sajten kommer steg för steg att byggas ut med nya avdelningar så att den blir den enda kanal man behöver för att hålla dig uppdaterad och informerad om den viktiga samhällssektor som bussnäringen och kollektivtrafiken svarar för.

Idag brottas facktidningar av alla slag med starkt vikande upplagor. Läsarna flyr till nya kanaler, främst nätet. Det gäller inte minst bussbranschen och kollektivtrafiken.

De betalda upplagorna för branschens tidningar störtdyker – och därmed också deras legitimitet som annonsorgan.

Jag har under arbetet med den nyhetssajt som jag tidigare producerade sett hur webben har vuxit sig mycket starkare än papperstidningen.

Vi kommer att ha integritet. Med andra ord allt det som våra läsare har rätt att begära av oss. Alla kommer att behandlas hederligt av oss. Men vi kommer inte, som vissa, att skriva artiklar för att smöra för trogna annonsörer. Inte heller kommer vi att sälja så kallade advertorials, alltså annonser som är maskerade till redaktionell text.

En tid framöver kommer vi att ägna oss åt att steg för steg bygga upp bussmagasinet.se. En sak kan vi lova: det bygget blir aldrig färdigt. Vi ska hela tiden fortsätta att utvecklas.

Naturligtvis är bussmagasinet.se beroende av sina läsare. Men vi är också beroende av branschens aktörer på ett mer krasst sätt. Vi behöver annonsinkomster som täcker våra kostnader och gör det möjligt för oss att utvecklas till något som hela branschen har nytta av.

Det gör också att vi inte kan dumpa annonspriser hur som helst, bara för att få in volymer. Bussmagasinet.se kommer att vara prisvärt. Men inte självklart billigast. Därmed har vi gått med håven för den här gången.

Bakgrunden till den här satsningen är att tidningen Bussbranschen ska läggas ner och att ägarna har meddelat att man i slutet av december avser att stänga tidningens hemsida. Redan den här veckan ska närvaron i de sociala medierna och det varje vecka distribuerade nyhetsbrevet avvecklas. De funktionerna kommer att tas över av bussmagasinet.se.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s