Riskerar Malmö att missa en marknad?

Designskiss för superbuss i Malmö. Bild: Nobina/Van Hool.

Designskiss för superbuss i Malmö. Bild: Nobina/Van Hool.

Superbussprojektet i Malmö går framåt. I dagarna har har staden fattat beslut om stora ombyggnader och justeringar i gatunätet för att ska framkomlighet för de superbussar som ska sättas i trafik 2014.

Det finns många goda tankar bakom superbussprojektet, ett projekt som för övrigt inte är älskat av alla spårvägslobbyister. Det finns ju en risk att superbussarna blir så framgångsrika att de gör miljardinvesteringar i spårtrafik överflödiga…

Den som lyssnade till seminariet om superbussarna i Malmö på årets Persontrafikmässa fick klart för sig att man gör väldigt mycket väldigt rätt i Malmö, från själva satsningen på superbussar till genomförandet av projektet.

Egna körfält, ofta i mitten av gatan och troligen markerade med en egen färg i asfaltbeläggningen, hållplatser i mitten av gatan, påstigning genom alla fyra dörrarna osv.

Där borde inte minst Stockholm ha något av lära för att ge det förfuskade stombussnätet ett lyft. I huvudstaden har man till och med gått åt motsatt håll när det gäller att korta hållplatsuppehållen och därmed körtiderna: nyare stombussar i innerstan har färre dörrar än de äldre. Och påstigningen är begränsad till framdörren. För att göra det hela extra tidskrävande är båda kortläsarna placerade vid den främre av de två påstigningsfilerna…

Mycket av superbussystemet i Malmö är ännu inte färdigt i sina detaljer. Förhoppningsvis gäller det även design och inredning på de bussar som ska köra på linjerna.

De designskisser som har presenterats är dock illavarslande.

Bussarna ska vara Skånetrafikens vanliga stadsbussgröna med pilar på sidorna. Det tycks handla mer om att manifestera ett imperium än om ett marknadstänkande.

Om man gör som skisserna visar missar man mycket av den wow-faktor som skulle kunna uppnås   genom bara en annan färgsättning och interiör på bussarna.

Att göra den nya trafiken synlig på ett helt nytt och häftigt sätt i stadsbilden skulle innebära ett rejält lyft och garanterat bidra till att skapa ett ökat resande. Det har bland andra de mest framgångsrika kommersiella bussföretagen i Storbritannien insett.

Det framgick inte minst på ett annat av seminarierna på Persontrafik. Där talade designern Ray Stenning och marknadschefen Alex Taylor från det mycket framgångsrika, kommersiella lokaltrafikföretaget Trent Barton om hur man kan skapa efterfrågan på kollektivtrafik, bland annat genom design och tilltalet till resenärerna.

Men i Sverige fortsätter vi att hålla fast vid länsvisa imperier som inte alls bygger på kundernas beteende, behov eller drivkrafter.

Samma bussmodell, designad för den franska staden Metz. Bilden är tagen på den franska mässan Transports Publics.

Samma bussmodell, designad för den franska staden Metz. Bilden är tagen på den franska mässan Transports Publics.

En annan stad som satsar på samma typ av superbussar som Malmö är franska Metz. Även där ska man använda Van Hools ExquiCity. Metz ska få flera superbusslinjer.

Där vågar man att ta ut svängarna och skapa den wow-faktor som Malmö riskerar att missa.

ExquiCity-3Varje linje får sin egen pastellfärg på bussarna som har fått en speciell Metzdesign. Interiören är också särskilt framtagen för staden och harmonierar med exteriören.

Ex-BHelhetsintrycket blir att resenären är en värderad individ, inte ett föremål som ska transporteras på effektivast möjliga sätt (ur produktionssynpunkt).

Ex CResenären blir en respekterad person, inte en potentiell vandal och nersmutsare. Och bussen blir ett sätt att lyfta stadsmiljön, en del av ett stadsbyggnadsprojekt.

Ex-ALåt oss hoppas att Malmö, Skånetrafiken och Nobina gemensamt tar tillvara på alla möjligheterna i superbussprojektet.

Vill du följa nyheterna inom buss- och kolllektivtrafik? Läs då bussmagasinet.se – branschens ledande nyhetskanal på nätet.

Annonser
Det här inlägget postades i BRT, bussar, busstrafik, Skånetrafiken, Superbuss. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s