Att fånga möjligheterna

Ibland finns det anledning att fundera över kollektivtrafikbranschens marknadsarbete. Ja, ganska ofta förresten. Men med det stora gap som finns mellan dem som beställer trafiken och marknaden/resenärerna/de potentiella resenärerna är det kanske inte så konstigt att så lite satsas på en bearbetning av marknaden.

I vilken annan konsumentbransch kan företag investera tiotals eller hundratals miljoner i de produkter som kunden (eller den möjliga kunden) möter utan att tala om för kunden att man har något nytt och spännande att erbjuda honom? Orsaken är naturligtvis att det i svensk kollektivtrafik inte finns något rakt samband mellan kunden som betalar och de som styr trafiken. Eller utföraren.

Det är annorlunda när man är direkt beroende av kunderna, resenärerna.

I Storbritannien är busstrafiken utanför Londonområdet avreglerad. Det ger ett annat marknadstänkande.

Newport i Wales är en stad med ungefär 145 000 invånare. Lokaltrafiken körs på kommersiell grund av ett privat företag, Newport Bus.

Nyligen fick företaget fem nya dubbeldäckare. Det är ju knappast en dramatisk händelse i en stad av Newports storlek. Men  Newport Bus talar om för sina kunder (och sina potentiella kunder) att man utvecklas. Att man har något nytt att komma med.

Man gör det med en enkel reklamfilm som inte kan ha kostat stora pengar att producera. Man ser till att synas. Så att man finns i människors medvetande. Och man visar att man är stolt över att ha fem nya stadsbussar att erbjuda sina kunder.

Hur många företag/länstrafikbolag/myndigheter i svensk kollektivtrafik tänker så? Hur många har insett att det gäller att fånga möjligheterna?

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s