BRT-effekten slår till

Medan miljarderna rullar på Christer G Wennerholms prestigeprojekt Spårväg City i Stockholm kan det v ara värt att kasta blickarna utomlands. Låt oss bege oss till Cleveland, Ohio, USA som fick sin första BRT-linje 2008.

I den här videon, som är på engelska, säger Joseph Calabrese, chef för lokaltrafiken i Cleveland (RTA), att man kanske hade valt en spårlösning om man hade haft obegränsat med pengar. Det hade man inte (och har inte i Stockholm heller, men man lever som om det vore fallet). Cleveland satsade på BRT.

Trafiken startade 2008. Ett år senare hade resandet på sträckan, som tidigare kördes med konventionell busstrafik, ökat med 48 procent. Det är skillnad mot NK-expressen i Stockholm som inte har lockat några nya kollektivresenärer…

2011 var resandeökningen i Cleveland uppe i 60 procent.

Reshastigheten hade ökat med 34 procent jämfört med innan 2008. Bussarna kör i egna körfält, mitt i gatan. Hållplatserna är i nivå med bussgolvet. Biljettförsäljningen sker i automater på hållplatserna…

Projektet kostade 200 miljoner dollar, knappt 1,4 miljarder kronor. Spårväg City är idag kostnadsberäknad till närmare 5 miljarder kronor. Det beloppet lär knappast hålla…

Kostnaden per mile (dvs 1,6 km) var sju miljoner dollar.

Och man fick, enligt lokaltrafikchefen i Cleveland, det bästa av två världar. Den här videon är från 2010, men i hög grad sevärd. Inte minst här i Sverige.

Annonser
Det här inlägget postades i BRT. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s