Pengar viktigare än miljö för Swedavia och Arlanda

Minigallerian Sky Bridge på Arlanda gapar ofta ödsligt. Därför slänger Swedavia miljöhänsynen över bord och vill ha fler som åker bil till Arlanda. Foto: Daniel Asplund.

Minigallerian Sky Bridge på Arlanda gapar ofta ödsligt. Därför slänger Swedavia miljöhänsynen över bord och vill ha fler som åker bil till Arlanda. Foto: Daniel Asplund.

Det kan tyckas som att Swedavia gör ett rejält självmål i sommar. Nyligen gick det statliga flygplatsbolaget nämligen ut med en kampanj för att locka fler att ta bilen till Arlanda. Lockbetet är gratis parkering lördagar och söndagar på den stora utomhusparkeringen framför Clarion Hotel Arlanda Airport. Erbjudandet gäller hela sommaren för parkering under två timmar.

Lockropen på fler bilar till Arlanda kommer trots att Swedavia och flygplatsen under ett antal år har klagat över att man riskerar att få skära ner flygtrafiken på grund av de miljökrav som ställs på verksamheten.

Men nu vill man alltså stimulera biltrafiken till flygplatsen.  Hur hänger det ihop?

Faktum är att Swedavias agerande är logiskt. Förklaringen är enkel. Pengar.

När Clarionhotellet på Arlanda öppnades etablerades också ett nytt shoppingområde på Arlanda, en liten minigalleria som Swedavia har döpt till Sky Bridge. Det ligger i gången mellan Sky City och Clarion Hotel Arlanda Airport.

Där är det glest med människor. Ofta mycket glest. Det är ett problem, inte bara för butiker och fik som inte alls får så många kunder som man hoppats på. Det är också ett problem för Swedavia, eftersom lokalhyrorna baseras på butikernas omsättning. Handlar, äter och dricker folk dåligt tjänar Swedavia just inga pengar.

Och det finns egentligen bara två kundgrupper som har Sky Bridge som en naturlig plats att röra sig på. Den ena är gäster och medarbetare på hotellet. Den andra är bilister som parkerar på utomhusparkeringen framför hotellet. För alla andra är Sky Bridge en ologisk omväg.

Följaktligen satsar Swedvia på att få fler bilister till parkeringen, men bara högst två timmar i stöten, så tt de ska konsumera i Sky Bridge och Sky City. Och därmed öka butikernas omsättning och Swedavias vinst.

I det läget väger miljöhänsynen hos det statliga flygplatsbolaget lätt.

Men det är inte överraskande. När Swedavia härom året ville införa busstullar och straffa kollektivtrafiken gick man samtidigt ut med en kampanj för billig bilparkering.

Swedavias miljöpolitik är med andra ord inte särskilt trovärdig. Vinsten är viktigare. Mycket viktigare.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Pengar viktigare än miljö för Swedavia och Arlanda

  1. Sune skriver:

    Swedavia arbetar aktivt med hållbar utveckling vilket för Swedavia innebär en sammanvägning av fyra olika perspektiv; Kund, Miljöhänsyn, Social utveckling samt Ekonomi. Ett av Swedavias långsiktiga mål är Nollutsläpp av fossilt CO2 2020.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s