Postvagn hos SJK spårar ur

Postvagnen heter ett nätforum som är kopplat till SJK, Svenska Järnvägsklubben. Det är ett diskussionsforum för vad somliga skulle kalla tågnördar, men som jag föredrar att kalla tågentusiaster. Där finns nästan enbart hedervärda personer som är värda all respekt. Det är personer med ett mer än genomsnittligt intresse för järnväg och spårväg. Många med mycket imponerande kunskaper och en bred kompetens när det gäller spårtrafik.  Men precis som i verklig spårtrafik kan det ske urspårningar. Eller, om liknelsen tillåts, en kontaktledning rivs ner. Fast i det här fallet handlar det inte om att det drabbade ekipaget blir kraftlöst. Snarare att kontakten med verkligheten upphör.

Orsakar urspårning av postvagn. Foto: Skånetrafiken/Kasper Dudzik.

Orsakar urspårning av postvagn. Foto: Skånetrafiken/Kasper Dudzik.

Nu har på kort tid två urspårningar skett där postvagnar kastats av spåret och långt ut i terrängen. I båda fallen beror det på två nyhetsnotiser som jag har publicerat på bussmagasinet.se. Två raka nyhetsnotiser utan värderingar men som tycks ha orsakat rena kraschen.

Den ena artikeln handlar om det försök med bussläp som Skånetrafiken ska genomföra i Kristianstad. Signaturen Rosenbad skrev på SJK:s forum tisdagen den 12 augusti klockan 12.41.

Så här skriver signaturen:

”Spårsvägsvänner får huka sig i sina skyttegravar för nu återlanseras bussläpet i Sverige. Bussläp som varit så vanliga i de forna öststaterna är ett flexibelt och billigt alternativ till den dyra och oflexibla spårvägen, skriver kollektivtrafikeexperten Ulo Maasing. Samma Maasing lär ha myntat det märkliga begreppet NK-expressen, kanske inte ett oväntat samband?”

Vem som döljer sig bakom signaturen vet jag inte och lär väl aldrig få veta. Lögnare som gömmer sig bakom signaturer brukar fortsätta att gömma sig. Men vem som helst kan gå till artikeltexten och se att jag inte har skrivit ett ord om bussläp ”som varit så vanliga i de forna öststaterna är ett flexibelt och billigt alternativ till den dyra och oflexibla spårvägen”.

Faktum är att texten, bortsett från ingressen, är ett direkt citat av Skånetrafikens pressmeddelande. Mig veterligt har det inte heller på Skånetrafiken talats om släpet som ett alternativ till spårväg (som för övrigt knappast är aktuellt i Kristianstad).

Däremot kan jag mycket väl tänka mig att försöket med släpvagn är ett sätt att testa om det kan vara ett bra alternativ till ledbussar som stora delar av dagen går halvtomma, men där kapaciteten behövs under några korta timmar i rusningstid. Släpen kan också vara ett alternativ till att sätta in förstärkningsbussar på de mest belastade turerna. Om testet lyckas skulle man kunna spara stora pengar på att inte behöva investera många miljoner i en bussflotta som bara används några timmar om dagen.

Man spar också in personalkostnader eftersom förarlönerna är en av de tyngsta kostnadsposterna i busstrafik. Till skillnad från vad många tror är ju trafiktopparna då bussarna kan vara knökfulla en ekonomiskt dålig affär.

Även för förarkåren skulle släpen kunna vara bra. De delade tjänsterna skulle kunna bli färre.  De är ju impopulära hos många , men svåra att avskaffa till rimlig kostnad därför att efterfrågan på trafik styrs av topparna morgon och eftermiddag.

Varför Rosenbad väljer att lägga ord i min mun som jag aldrig varken skrivit eller uttalat, inte ens tänkt, är det fritt fram att fundera över.

”Samma Maasing lär ha myntat det märkliga begreppet NK-expressen” skriver också den anonyme Rosenbad. Dessvärre har han fel. Det fyndiga uttrycket cirkulerade hos debattörer och hos vanliga långt innan jag första gången använde det. Minst ett år eller ett och ett halvt. Men jag medger att det är ett träffande uttryck och att jag gärna hade varit dess upphovsman.

NK-Expressen. Träffande namn, dock inte skapat av mig.

NK-Expressen. Träffande namn, dock inte skapat av mig.

Även en annan artikel på bussmagasinet.se har blivit uppmärksammad som en konsekvens av Rosenbads urspråning. Den är hyfsat gammal, publicerades i november i fjol, men har nu fått läsarna att strömma till igen i rikliga skaror. ”Så ska Malmös superbussar se ut” är rubriken och där hade jag nöjet att först i Sverige visa bilderna på hur de uppmärksammade bussar kommer att se ut som introduceras i Malmö nästa sommar.

Artikeln var då mycket läst men har nu fått en häpnadsväckande renässans. Ty i Rosenbads släptåg skriver Andreas Norén: ”Artikeln ”glömde” berätta att kommunen betraktar superbussarna som en tillfällig lösning under en övergångsperiod och att bussbanan ska konverteras till spårväg redan 2018…”

Nej Andreas, trots dina insinuationer glömdes inget. Artikeln handlade om hur de nya bussarna skulle se ut. Punkt. Inte om systemet i något större perspektiv, lika lite som artikeln om bussläpet i Kristianstad tar upp den suveräna satsning som kommunen och Skånetrafiken gör på ett busstråk i staden, Kristianstadsstråket.

När det gäller konvertering till spårväg i Malmö redan 2018, Andreas: Hur mycket är du beredd att slå vad om?

Till sist vill jag tacka både Andreas och Rosenbad för era insatser.

Sedan era inlägg publicerades på Postvagnen har bussmagasinet.se fått drygt 100 nya läsare – i timmen! När detta skrivs, nio timmar efter Rosenbads urspårning, har över 1000 nya läsare strömmat till bussmagasinet.se från SJK:s diskussionsforum. Den marknadsföringen hade vi haft svårt att klara själva.

Faktum är att ni med har hjälpt bussmagasinet.se att med råge slå det tidigare besöksrekordet för en enda dag. Och då återstår, när det här skrivs, ytterligare tre timmar av dagen.

Tack för att ni har hjälpt bussmagasinet.se att ytterligare stärka sin ställning som buss- och kollektivtrafikbranschens överlägset ledande nyhetskanal på nätet!

Keep up the good work!

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Postvagn hos SJK spårar ur

  1. Hans J Werner skriver:

    Enl mina rechercher är fordonet som nu testas i Kristianstad inhyrt från ett privat bussföretag i Lehnin/Brandenburg/Tyskland och har där använts i skolbusstrafiken. Dessutom är det redan 10 år gammalt.

  2. Sture Arnesson skriver:

    Tycker du det är korrekt att sätta rubriken ”Postvagnen spårar ur” när en enskild skribent har synpunkter du inte gillar? Var det inte lite dumt att generalisera?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s