Om den här bloggen

Jag heter Ulo Maasing och är journalist. Under tio år var jag chefredaktör för Res&Trafik Forum – en facktidning för den svenska buss- och kollektivtrafikbranschen som jag grundade, men som jag nu har sålt. Och är glad att ha lämnat.

Sent våren 2008 valde jag att säga upp mig från Res&Trafik Forum. Efter en kortare frilanstid är jag sedan i augusti 2009 chefredaktör för tidningen Bussbranschen – Sveriges enda facktidning som helhjärtat satsar på bussbranschen och dess samarbetspartners. Och – tro det eller inte – men det var faktiskt länge sedan jag hade så roligt på ett jobb.

Jag har också tidigare en bakgrund i fackpress på det området och har arbetat många år inom Sveriges Radio-koncernen, framför allt med Radio Stockholm. På gamla dar har jag blivit fascinerad av dykning. Och jag är glad att få tillhöra den privilegierade grupp människor som får uppleva de fantastiska reven runt Bonaire i Karibien medan de ännu är någorlunda oförstörda. Det är en närmast religiös upplevelse som man aldrig tröttnar på.

Kommande generationer lär inte få vara med om något liknande.

10 kommentarer till Om den här bloggen

  1. Dennis Persson skriver:

    Ulo

    Följer din, liksom Toni Schönfelders, sida om bussbranschen. En bransch
    som jag själv ”sporadiskt” arbetat inom under ganska många års tid nu.

    Turerna kring Monopolföretaget – tillika kassakon – Flygbussarna Airport
    Coaches (fd SL Flygbussarna), som varit Ensam herre på täppan och nu
    plötsligt fått konkurrens, fortsätter som bekant.

    Men konkurrens på lika villkor tycks det ju knappast vara frågan om här.

    Med alla till buds stående medel, uppenbart även tvivelaktiga, (även om
    det innebär att både förnedra sig och skämma ut sig) så gör man nu allt
    från FAC för att försvara sin fortsatta dominans.

    I rent studiesyfte så följde jag med en branschkollega som kör för FlyBy
    Coach (Ryanair Flygbussarna) ner till Skavsta Airport häromdagen. Klart
    fascinerande skådespel. Men också lite tragisk.
    Hur FAC, uppenbart strategiskt, kör fram flera bussar för att helt sonika
    dölja Ryanair bussarna, som f.ö. blivit tilldelade rena rama skräpplatser
    på Flygplatsområdet.
    Hur man mestadels kör med tomma vagnar tillbaka till Stockholm medan
    FAC fyller sina vagnar till bredden med passagerare.

    Man behöver väl knappast vara raketforskare för att räkna ut vad detta
    i förlängningen kan leda till, när Mr Ryanair himself (Michael O’Leary) blir
    på det klara med vad som pågår. Han är för övrigt på väg hit snart med
    anledning av detta.

    Själv vädrar jag ju politisk kris och huvuden som lär rulla när Mr O’Leary
    ställer ultimatum, eller rent utav väljer att flytta sin trafik från Nyköping.
    Det har hänt förr, på andra håll i Europa.

    • magnus j skriver:

      Om någon tror att ryanair bryr sig om vad som händer flybycoach har dom fel. Ett tydligt exempel på detta är att ryanair inte hänvisar till flybycoach på sin hemsida. Gå in på kartan från skavsta och se vilket bolag dom hänvisar till….Samtidigt kan man ju leta efter flyern för flybycoach, leta ordentligt…

  2. magnus j skriver:

    Känns olustigt när du konsekvent pekar ut flygbussarna som skurkarna i dramat. Som ett exempel säger du att flybycoach blivit utkastade från pressbyrån medan inget nämns om att Ryanair, på sina plan, endast säljer biljetter till flybycoach. Dessutom säljer flybycoach sina biljetter i en annan kioskkedja, myway, i city terminalen. Förutom det låter det på dig som att flygbussarna skulle tjäna något på att skavsta inför ”busstullar”. Hur skulle det va möjligt? Flygbussarna kör ju faktiskt fler passagerare än flybycoach varje dag till skavsta,så dom borde ju få en högre kostnad till följd av detta beslut än flybycoach. Att dessutom flygbussarna servar skavsta med andra linjer och andra avgångar än ryanairs nämns inte över huvudtaget. Om flybycoach blir ensamma kvar blir bara förbindelsen skavsta-cityterminalen, i anslutning till ryanairs fly kvar. Och endast för ryanairs resenärer…

  3. Sven Berndt skriver:

    Hej!

    Nu ser man verkligen att det är slut på pengar för Flybycoach. Sedan flera veckor tillbaka är bussarna otvättade och ostädade. Vilket nöje för passagerare. Företaget Grönberg som stod för tvättning och städning fick inte betald och skulder ska vara högre en 100 000 kr. Jag uppmärksammer Flybycoch:s verksamhet varje dag och måste konstatera att chaufförerna kör bl.a. för fort jämt. Jag blir oftast omkörd på motorvägen till Stcokholm och då går det undan kors och tvärs över alla körfält. Polisen har redan varit framme på Skavsta och genomfört kontroller. Flera av Flybycoachs chaufförer fick sitta mer än 40 min i polisbilen. Det är inte så märkligt eftersom man kör upp till 4 gånger per pass till Stcokholm. Konkurrenten Flygbussarna fick inte en ända anmärkning. Jag hoppas verkligen att Bussbranschen Riksförbund, Arbetsmiljöverket, Skattverket, Länsstyrelsen och Polisen ändligen sätta stopp för Flybycoach.

  4. Jack Black skriver:

    Det är spännande att följan kampen på Skavsta där den lilla uppstickaren gett monopolisten en häftig fight som kostat Flygbussarna och Veolia ansenliga belopp. Enligt väl initierade källor så vänds Flygbussarna resultat från enorm vinst till nollresultat eller kanske tom förlust. Vem är vinnaren. Om inte det räckte nog för dem så ryktades det nu om konkurrens på Bromma flygplats under våren 2010 där man idag kan ta ut ett helt klart oskäligt pris. Vem konkurrenter är vet jag inte. På Arlanda har man redan idag konkurrens inte enbart av SL och Arlanda Express utan även Y-buss erbjuder billiga resor dit, dock inte i någon större utsträckning men det är nog bara en början om de vågar utmana Flygbussarna. När lilla Flybycoach lyckats så bra på Skavsta så lockar det nog fler att utmana Flygbussarna på andra Flygplatser. Frågan är hur Flygbussarnas framtid ser ut? Själva ska de ju ta upp kampen med Airport Shuttle och taxi inom kort. Frågan är om de har råd och kraft att hantera krig på flera fronter samtidigt.

  5. Busdriver skriver:

    Jadu, intresset var stort när FlyByCoach började konkurrera med FAC, inte lika intressant längre kan man förmoda, på torsdag är de sannolikt borta enligt initierade uppgifter, skulder till leverantörer, löneutbetalningar som inte gjorts m.m…inte intressant längre ? Varför månne ?

  6. Julius Mosca skriver:

    Var är alla Flygbussarnas belackare någonstans? Har varit avsevärt tyst i den här bloggen de senaste månaderna. Är det så att Ulo Maasing avstår från att rapportera numera, eftersom ingenting positivt finns att säga om PTS/Flybycoach?

  7. Johan Nilsson skriver:

    Håller med Julius Mosca Ulo brukar va snabb i vändningarna när det gäller
    att rapportera vad han tycker om vissa saker!
    men nu då? när det var nåt han inte gillar? ta hundörat och börja gräv lite i PTS i stället där finns nog mycket kul att skrapa fram 😛
    eller kanske du med har ett ben begravt nånstans ? vinst intresse i nått bolag kanske?

  8. Lasse Henriksson skriver:

    Tjena! Är ditt namn en parodi eller heter du verkligen vad du säger att du heter (Ta inte illa upp – min teori är inte helt otrolig). Jag förknippar ULO med en utläggningsomkastare ( Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Utläggningsomkastare (även kallad Ulo)) samt ditt efternamn, som tillsammans får mig att tro att du tagit ditt namn när du sände närradio i Dalarna.

    Men även solen har fläckar. Jag kan ha helt fel.

    Ha’re !

  9. Lasse Henriksson skriver:

    Tillägg.. Min teori är inte helt orimlig då du var aktiv i radiosammanhang just när närradion var het.

    Efter närmare eftertanke så kan ju ditt namn faktiskt vara t.ex. estniskt.
    Men det är, oavsett vilket, ett roligt sammanträffande.

    Fortsatt ha’re !

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s