Rekord med problem

tbana

Räcker inte längre till. Foto:Jan Björklund/Veolia Transport.

Aldrig förr har Storstockholms Lokaltrafik, SL, haft så många resande som nu. I november räknade SL in 2 646 000 påstigande på en enda dag på sina bussar, tåg, spårvagnar och tunnelbanor.

Det är en ökning med över sju procent på två år. För tunnelbanan är ökningen hela 12,4 procent under samma tid.

Medaljens baksida är att främst T-banan nu håller på att slå i kapacitetstaket. SL:s svar på det är att kasta ut hälften av stolarna i en del T-banevagnar som får 24 sittplatser i stället för 48.

Det är naturligtvis något av en nödlösning, kortsiktig dessutom. Så skapar man ju knappast en attraktivare kollektivtrafik. Så skulle inte heller ett företag agera som var beroende av marknaden, kunderna. Det vore ungefär som om NK skulle möta en ökad kundtillströmning genom att stänga av rulltrapporna. ”Om kunderna prompt ska välla in ska de åtminstone ha det lite obekvämt”.

Det naturliga vore att SL erbjöd sina kunder attraktiva alternativ till T-banan, nu när denna inte längre räcker till. Ett utbyggt nät av busslinjer med hög reshastighet i och till innerstan skulle avlasta T-banan. Samtidigt skulle det göra kollektivtrafiken attraktivare för fler, eftersom fler skulle få nära till en hållplats.

Ett sådant system går snabbt att bygga ut och är relativt billigt. Förutsättningen för att det skulle fungera är dock att man säkrar framkomligheten för bussarna – något som man till stor del har schabblat bort när det gäller stomlinjerna, ”blåbussarna” i Stockholms innerstad.

Här finns också ett utmärkt tillfälle att prova/visa vad entreprenörsledda bussföretag skulle kunna uträtta. Varför inte släppa samhällets järngrepp över all kollektivtrafik och låta företagsamheten visa vad den går för? Låt företagen köra med egna taxor, men kräv att de är med i SL:s smartkort-system SL Access. En avräkning av biljettintäktyerna blir då enkel.

För övrigt rekommenderar jag alla att läsa vad Christer Ljungberg på sin blogg skriver om konsten att betala sin Volvo över skattsedeln. Och om att privatisera vinsterna och socialisera förlusterna…

Detta inlägg publicerades i Bussföretag, busstrafik, Kollektivtrafik, Politik, Samhällsplanering, Stockholm, Tunnelbanor. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar